Hlavní obsah
Část údolí Radslavického potoka zasypala skládka. Původní cesta přes most prochází jejím areálem. Foto: Jana Pechová, Právo

Stát nabízí most, který nikam nevede

Stát hledá zájemce o památkově chráněný most u Velkého Meziříčí. Havarijní stav přitom není jeho jediný problém: most těsně navazuje na skládku komunálního odpadu a nikam nevede. Instituce si dílo s kořeny z konce 16. století přehazují už léta jako horký brambor a mostu, kdysi považovanému za nejvyšší v českých zemích, zvoní umíráček.

Část údolí Radslavického potoka zasypala skládka. Původní cesta přes most prochází jejím areálem. Foto: Jana Pechová, Právo
Stát nabízí most, který nikam nevede

V nabídce majetku, kterého se stát snaží pomocí dražeb zbavit, most zatím oficiálně není, není tak jasné, jakou si úřad představuje cenu. "Most zatím v nabídce není, protože musíme nechat zpracovat znalecký posudek. Tudíž nejdříve by se v nabídce mohl objevit ve druhé polovině roku," sdělil Právu mluvčí Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) Radek Ležatka.

Silniční stavba spojuje katastr obce Petráveč s katastrem Velkého Meziříčí. Kamenná náhrada původně dřevěného mostu přes Radslavický potok vyrostla na zemské cestě do Brna v roce 1593 a výškou 11 metrů byla velmi výjimečná; název Vysoký most získala právě proto.

Rozvoj dopravy si ale na prahu druhé světové války vyžádal narovnání trasy, a když v 80. letech minulého století starou cestu zatarasila skládka komunálního odpadu, most přestal sloužit definitivně. Dodnes impozantní dílo, kterému po přestavbách v důsledku povodní zůstala klasicistní podoba, se rozpadá, zarůstá náletovými dřevinami a patří k nejohroženějším památkám Česka.

„Můj otec přes most ještě jezdil s koňmi, pamatuji si to jako děcko. Svrchu bývaly kočičí hlavy, pak to technické služby zalily asfaltem,“ zalovil v paměti starosta obce Petráveč Miloš Kratochvíl (ČSSD). Petrávečtí zastupitelé nabídku ÚZSVM na bezúplatné převzetí mostu odmítli letos v lednu podle očekávání. Byli to právě oni, kdo se s požadavkem na určení vlastníka před několika lety obrátil na soud, když na ně památkáři začali tlačit, aby most opravili.

Následně se ukázalo, že most nepatří ani Velkému Meziříčí, a soud ho nakonec přiřkl státu. Ten se ho od té doby prostřednictvím správce majetku snaží zbavit.

„Most je pro náš úřad nepotřebný, přímo ze zákona do něj nemůžeme investovat nad rámec základní údržby. Na rozdíl například od obcí také nemůžeme čerpat dotace na rekonstrukci, proto se mostu snažíme najít nového majitele,“ sdělil Právu mluvčí ÚZSVM Radek Ležatka.

V souladu se zákonem o majetku státu úřad nabídl most státním institucím včetně Národního památkového ústavu a ministerstva kultury. Všude ale dostal košem. Naposledy minulý týden i od zastupitelů Velkého Meziříčí, kterým převod mostu nabízel s námětem využití pro cyklostezku Velké Meziříčí–Velká Bíteš.

O takové alternativě sice starosta města Alexandros Kaminaras (Společně VM) ví, jenže sama cesta k takovému projektu stojí nemalé peníze i bez mostu. A v daných podmínkách to je proces na roky. Stát má podle něj větší možnosti. Jak starosta připomněl, řádný hospodář si nemůže dovolit pořídit majetek v dezolátním stavu, pro který nemá využití.

„Pokud mám do mostu investovat, musím vědět, čemu bude sloužit a z čeho to zaplatím,“ zmínil starosta Kaminaras, že na přípravě využití mostu je Velké Meziříčí ochotno s jeho vlastníkem spolupracovat.

ÚZSVM ale takovou spolupráci nechystá. „Most nyní budeme v souladu se zákonem nabízet veřejnosti,“ uvedl k dalšímu postupu ÚZSVM jeho mluvčí.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků