Hlavní obsah

Roušky se už tolik nešijí, letí vlna na pletení

Právo, Stáňa Seďová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Prodejny galanterie, které si při jarní i podzimní vlně užívaly obrovského zájmu zákazníků kvůli šití látkových roušek, si nestěžují ani nyní. I když lidé roušky už doma tolik nešijí a využívají spíše jednorázové nebo nosí respirátory, kterých je na trhu už dostatek.

Foto: Petr Kozelka, Právo

Fronta před jednou z brněnských galanterií během první vlny pandemie.

Článek

„Zákazníků máme i v těchto dnech pořád hodně. Je pravda, že poklesl zájem o bavlněné látky, ze kterých lidé šili na jaře a na podzim roušky, ale nyní nám vzrostly tržby z prodeje jiných materiálů, hlavně vlny. Lidé, jak jsou doma, tak začali znovu šít a hodně plést, takže to nám nyní tvoří silnou skupinu zákaznic,“ řekla Právu asistentka prodeje v pražské galanterii Látky Mráz.

Spokojené drogerie

Kromě e-shopů, které se považují za určité vítěze koronavirové pandemie, zůstávají v nejvyšším stupni opatření otevřené jen kamenné obchody se základními potřebami. Po celou dobu tak fungují i drogerie. Tržby jim rostou, mnozí návštěvníci si v nich nákupy podle vlastních slov opravdu užívají. Do košíku házejí i to, co by za jiné situace určitě nekoupili.

Babiš zvažuje povinné chirurgické roušky a respirátory v hromadné dopravě a obchodech

Domácí

„Po dlouhé době jsem šla s dcerou do drogerie. Jinak vše v posledních měsících kupujeme online. A snad poprvé jsem nespěchala a vlastně jsme si nákup užily. Odešly jsme asi po půl hodině – musela jsem s dcerkou ještě na toalety – a měly jsme spoustu zdravých potravin, samozřejmě včetně sladkých bonbónů, které jsou úplně zbytečné,“ popsala Právu mladá maminka svůj nákup v drogerii obchodního centra Harfa v Praze.

Se zájmem zákazníků jsou spokojené nejen prodavačky, ale i vedení největších sítí drogerií v České republice. „V období říjen až prosinec 2020 došlo k meziročnímu nárůstu prodejů čisticích a dezinfekčních prostředků v řádech desítek procent. Zákazníci nakupovali ve větší míře také doplňky stravy, produkty zdravé výživy a čaje, kde se meziroční nárůst pohybuje v rozpětí 10 až 20 procent,“ řekl Právu Jiří Peroutka, manažer komunikace drogerií dm.

Tržby si pochvalují i drogerie konkurenčního Rossmannu. „V době uzavření jiných obchodů v předvánočním období se velmi dobře dařilo kategorii spotřebního zboží naší privátní značky nebo například svíčkám. Tedy povedlo se nám růst na úkor konkurence. Ke značnému nárůstu došlo u čisticích a dezinfekčních prostředků. Naopak výrazně propadl zájem o make-upy a vůbec dekorativní kosmetiku oproti výsledku v jiných letech,“ sdělila redakci Práva Olga Stanley, manažerka komunikace sítě Rossmann.

Otevřely se obchody s dětským oblečením i obuví. S „dospěláckými“ velikostmi ale může být problém

Domácí

Jiného chování zákazníků si všímají zaměstnanci i přímo v prodejnách. „Je evidentní trend méně častého, ale cílenějšího nakupování. Lidé se více než v jiných letech zaměřují na nákup výrobků privátních značek, vitamínů, doplňků stravy a více utrácejí i za dražší parfémy a luxusnější kosmetiku,“ dodala mluvčí s tím, že nyní se jejich drogerie chtějí zaměřit na rozšíření sortimentu v kategorii wellbeing, tedy všeho, co lidem přináší domů pohodu, zdraví a prostředí blízké lázním a wellness studiím.

Bez nároku na podporu

Vedle drogerií, potravin a lékáren zůstávají i v pátém stupni omezení otevřené prodejny novin a tabáku, autoservisy, železářství, květinářství, galanterie, prádelny, zverimexy.

Prodejci potřeb pro zvířata už před koncem roku hlásili nárůst celkových tržeb krmiv a doplňků. Až o 15 procent byly vyšší i prodeje zvířátek, které by byly ještě lepší, pokud by se zásoby domácích mazlíčků značně neztenčily.

Blatný: 4. stupeň PES nejdříve v půlce února. Starší žáci by se ale mohli vrátit už dříve

Domácí

Na druhou stranu například dvě třetiny prádelen a čistíren se nyní potýkají s existenčními problémy. Podle Asociace prádelen a čistíren klesl provozovnám odbyt služeb o 80 procent a větší část bojuje o přežití.

Zavřít nemohou, protože poskytují služby nemocnicím a domům s pečovatelskou službou, a mají tak podíl na zachování chodu subjektů z kritické infrastruktury. Jenomže jako neuzavřené provozy nemají nárok na žádnou podporu z covid programů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám