Hlavní obsah
Most Šmejkalka na dálnici D1 poblíž Senohrab u Prahy. Foto: Michal Krumphanzl, ČTK

Provizorní most na D1 se bude stavět rok. Pak se zase zbourá

Na nezvyklou a náročnou stavbu se chystají stavaři při rekonstrukci dálničního mostu Šmejkalka poblíž Senohrab u Prahy.

Most Šmejkalka na dálnici D1 poblíž Senohrab u Prahy. Foto: Michal Krumphanzl, ČTK
Provizorní most na D1 se bude stavět rok. Pak se zase zbourá

Most je součástí brněnské dálnice D1 na 24. kilometru. Aby mohla být stávající nosná konstrukce nahrazena novou a současně se zachoval provoz, na jedné straně mostu vznikne takzvané mostní provizorium. V hluboce zaříznutém údolí se bude muset postavit nová podpěra dočasné části mostu.

„Aby nevznikaly kolony, chceme zachovat provoz ve dvou pruzích v každém směru. Současně se ale při rekonstrukci uzavře polovina mostu a do zbývající poloviny by se vešly jen tři pruhy. Proto se musí přistavět pro jeden pruh provizorní most,“ řekl Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Přivařit konstrukci na tu stávající a vynést zátěž do boku by ale podle techniků nebylo příliš bezpečné. „Proto se dole v údolí založí a odspodu až do výšky mostu vystaví zcela nové pilíře. Celou jednu stavební sezonu zabere výstavba tohoto provizorního mostu,“ doplnil Studecký s upřesněním, že provizorní pruh vznikne na pravé straně stávajícího mostu ve směru od Prahy na Brno.

Pak už bude možné polovinu mostu uzavřít a začít přebudovávat. Vznikne úplně nová konstrukce, která bude širší než ta stávající. Ačkoli se v tomto úseku počítá v blízké budoucnosti s provozem ve dvou pruzích pro každý směr, most bude mít parametry i pro provoz ve třech plnohodnotných pruzích v každém směru.

Most vydrží jen pár sezon

Provizorní část se pro novou konstrukci nejspíš nevyužije. Bude se podle Studeckého stavět tak, aby vydržela jen dobu rekonstrukce dálničního mostu, nikoli nejméně sto let, na které je dimenzován dálniční most. Proto bude po rekonstrukci dálnice provizorní část stržena. S nadsázkou tak lze říct, že se mostní provizorium bude rok stavět a rok vydrží.

Rekonstrukce dálničního mostu vyjde zhruba na miliardu korun. Práce nebudou součástí nynější rozsáhlé rekonstrukce D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou, ale mají na ni navazovat. Stavět by se mohlo začít příští rok. Výstavba železobetonového mostu Šmejkalka začala podle ČTK už v roce 1939 a byla dokončena po druhé světové válce. Využití ale most našel až v 70. letech s otevřením úseku D1 mezi Mirošovicemi a Šternovem.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků