Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Praha plánuje do pěti let zavedení mýta. Přitom ji nejde objet

Vedení Prahy zavrhlo vizi zavést v metropoli nízkoemisní zóny a zvažuje, že by dopravu už za pět let omezovalo prostřednictvím mýtného. Řidiči by v takovém případě platili částky v řádu desetikorun denně. Vše je podmíněno změnou zákona, o níž chce město jednat s ministerstvem dopravy. Prahu přitom nejde jednoduše objet, nemá a zřejmě ještě další desítky let nebude mít dokončený vnější okruh.

Ilustrační foto Foto: Jaroslav Soukup, Novinky
Praha plánuje do pěti let zavedení mýta. Přitom ji nejde objet

O záměru v úterý informovali náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) a Tomáš Voříšek z magistrátní komise pro udržitelnou energii a emise.

„Rádi bychom během měsíce vyvolali první jednání na ministerstvu a pokusili se najít shodu na základních principech,” řekl Voříšek. S ministerstvem chce město jednat také o dílčích opatřeních, která by byla zavedena před změnou zákona. Týkala by se třeba zpoplatnění komunikací první třídy na území Prahy. „Bude ale záležet na výsledku jednání,” uvedl Voříšek.

V řádu několika měsíců pak bude připravena studie proveditelnosti zavedení mýtného, která nastíní další možné kroky. Reálný odhad možnosti zavést mýto je podle představitelů města tři až pět let.

Foto: Právo

Mýto by se podle dříve představeného Plánu udržitelné mobility mohlo platit za vjezd do oblasti uvnitř plánovaného a stále nedokončeného Městského okruhu, který tvoří Jižní spojka, Tunelový komplex Blanka či Barrandovský most. O termínu dokončení vnějšího okruhu už politická reprezentace Prahy ani nehovoří.

Auta pod dohledem kamer či satelitů

Výhodou mýtného proti dříve zvažovaným nízkoemisním zónám je možnost zavádět jej postupně, například pouze na některých komunikacích. Provoz by pak město vyhodnotilo a podle toho postupovalo dál.

„Zpoplatněním by také vznikl fond, který bude samozřejmě reinvestován do podpory čistší mobility nebo dalších opatření zlepšujících životní prostředí,” řekl ředitel magistrátního odboru ochrany prostředí Štěpán Kyjovský.

Jsme schopni každé auto najít a říct, kudy projelo, nepotřebujeme závory ani nic na vjezdu a výjezdu
náměstek primátora Petr Hlubuček

„My bychom chtěli zavést systém s výnosovou neutralitou, to znamená ideálně, abychom nevybrali nic. Chtěli bychom se dotknout svědomí Pražanů, aby uvědoměle do centra nevjížděli, když mají vysokoemisní vozidlo. Zavedení mýta neslouží k vybírání poplatků, není daň, je to proto, abychom zlepšili životní prostředí,” řekl Hlubuček.

Ke kontrole vozidel by Praha mohla využít 5500 kamer městského kamerového systému a auta kontrolující vozy v rámci systému parkovacích zón. „Jsme schopni každé auto najít a říct, kudy projelo, nepotřebujeme závory ani nic na vjezdu a výjezdu,” řekl Hlubuček. Ve hře je i možnost satelitního sledování vozů, které chce ministerstvo zavést v rámci platby mýtného na dálnicích.

Možnosti platby město bude teprve zvažovat. Podle předběžných odhadů by mohly být v řádu desetikorun za den. Elektromobily by platit nemusely. Zároveň bude komise pro udržitelnou energii a klima řešit způsob získávání takzvaně čisté energie pro dobíjení elektromobilů.

Anketa
Považujete zpoplatnění vjezdu do Prahy autem za dobrý nápad?
Ano
19.5 %
Ne
80.5 %
Celkem hlasovalo 6604 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků