Hlavní obsah

Pozor na zdánlivě nezávazné telefonáty, mohou přijít draho

Právo, Jindřich Ginter

Firmy i veřejné a neziskové instituce by se měly mít na pozoru před filuty. Zdánlivě neškodný a nezávazný hovor je může přijít draho. Své o tom ví i jeden státní zámek na Moravě.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Telefonát může vypadat tak, že volající jen aktualizuje kontakty v jakémsi internetovém katalogu. Jenomže ve skutečnosti mezi řečí uplete obchodní smlouvu po telefonu a vystaví tím volanému účet za tisíce.

Nejsem si vědoma, že bychom souhlasili, aby nás měli v katalogu. Teď chtějí šest tisíc
kastelánka

Porušení zákona se přitom nedopustí: ústní smlouvy, respektive uzavíraní smluv po telefonu, bez jakéhokoliv podpisu, umožňuje občanský zákoník platný od roku 2014.

Chytráci, kteří podnikají s vyhledávacími databázemi, seznamy, katalogy všeho možného, si hovory nahrávají a nahrávkou se pak ohánějí, jako by to byla písemná smlouva, protože v ní zazní název i IČO zacílené firmy, jméno a kontakty pracovníka. A zadrkotá se v tom i cena.

Podvodné investiční stránky přibývají jako houby po dešti. A bude hůř

Bezpečnost

To se nedávno stalo zmíněnému zámku. Do něj zavolala operátorka jedné brněnské katalogové firmy. Ze začátku vedla s pracovnicí marketingu zámku informativní hovor o tom, že jen aktualizuje katalog, v němž figuruje i dotyčný zámek.

Operátorka zmínila, že zámek byl v registru rok zdarma, a pak si ověřovala, kdo má marketing na starosti, zda se nezměnila na zámku nějaká čísla a podobně. Důvěřivá pracovnice jí odpovídala, často jen slovem ano potvrzovala fakta, která jí volající předkládala.

Hovor se ale protahoval, až po pěti minutách operátorka na druhém konci zrychlila řeč a najednou mezi slovy zadrmolila, že další rok stojí služba přes 4000 Kč bez daně, a znovu shrnula údaje a vyžádala si potvrzení, že jsou správné. „Ano, ano,“ řekla unaveně pracovnice zámku, netušíc, že právě uzavřela smlouvu na placenou službu.

Chcete vrátit peníze? Podvodníci se vydávají za pracovníky Vodafonu

Mobil

Za pár dní přišla kastelánce faktura na 6000 korun. E-mail obsahoval i přihlašovací údaje k nahrávce hovoru a všeobecné obchodní podmínky, v nichž firma odmítla možnost vypovězení smlouvy. Argumentovala tím, že rok vedla zámek v katalogu zdarma a zámek nyní prokazatelně projevil o prodloužení služby zájem.

Co s tím?

Kastelánka se ale cizí asertivity nezalekla. „Nejsem si vědoma, že bychom s touto katalogovou společností v minulosti uzavřeli jakoukoliv dohodu na poskytování služeb, ať už zdarma, nebo s peněžním plněním,“ řekla Právu. Podle ní byl zámek v katalogu i v režimu zdarma bez jejího souhlasu.

Žádala tudíž po firmě, ať dohledá souhlas oprávněné osoby ze zámku s tím, že zámek bude rok zdarma v tomto katalogu zveřejněn. „Nedohledali nic, operátorka se vymlouvala, že je tam nová. Platit to nebudeme. Nejde ani tak o tu částku jako o princip,“ dodala kastelánka.

V takových případech však nestačí říct si, že platit nebudu. Na to protistrana čeká, protože pak z faktury udělá pohledávku i s mastným příslušenstvím, kterou do tří let zažaluje.

Podvodníci oprášili starý trik. Důvěřivce připraví o peníze

Bezpečnost

Proto pokud taková faktura přijde, je třeba okamžitě tomu, kdo ji vystavil, prokazatelně, tedy třeba na dodejku, odeslat výslovný nesouhlas s vystavením faktury, s tím, že o službu nemáte ani jste nikdy neměli zájem a byli jste uvedeni v omyl.

Jestliže protistrana přes soud, který v této fázi nic nezkoumá, vydá elektronický platební rozkaz, což je u částek do 10 tisíc korun, podejte odpor. Snadno u něho doložíte, že jste s fakturací bezprostředně po jejím obdržení nesouhlasili. Tím platební rozkaz zanikne.

Pokud to ani pak vystavitel faktury nevzdá, jde věc k soudu do běžného řízení. Jenže ten je už pro tak malou sumu pro vystavitele drahý a dlouhý a protistraně se nevyplatí, navíc když vidí, že subjekt se aktivně ve lhůtách brání. Filutové spoléhají na to, že jiní bez okolků zaplatí.

Žena chtěla koupit na internetu psa. Přišla o 20 tisíc

Krimi

„Pokud již zákazníkovi došla výzva k úhradě nebo předžalobní výzva, doporučujeme vymáhanou pohledávku neplatit a oslovit bezodkladně advokáta, aby případ posoudil a připravil vhodnou odpověď,“ řekl Právu právník Michal Janíček z advokátní kanceláře Noerr.

I podle něho pak většina společností od vymáhání upustí. „Jejich byznys je založen na rychlém zisku bez práce. V případě, že se zákazník brání, vědí, že vymáhání pohledávky by bylo časově i finančně náročné, a obrátí zpravidla svoji pozornost na snadnější cíle,“ dodal.

Opatrnost se vyplácí i v e-mailu
Ochrana proti telefonickým smlouvám, o nichž ani netušíte, že jsou smlouvou, je prostá: o jakýchkoliv nabídkách čehokoliv se s nikým po telefonu nebavte.
Ať druhá strana napíše e-mailem, co má na srdci.
Také u e-mailové komunikace je ale třeba obezřetnost, protože její sled může být rovněž považován za smluvní ujednání.
Proto řada institucí a podniků má automaticky na konci e-mailu prohlášení, že žádná z odeslaných zpráv není návrhem k uzavření smlouvy, ať se v ní píše cokoliv.
Většinou je nejlepší nereagovat, ovšem i to má své ale. Jestliže s někým máte řádnou smlouvu, třeba s finanční institucí, a ta pošle e-mailem aktualizaci, může skutečnost, že nereagujete, znamenat souhlas s novými podmínkami.

Reklama

Výběr článků

Načítám