Hlavní obsah
Obrněnec Perun. Foto: Oldřich Danda, Právo

Obrněnce z Přelouče chrání krále i prezidenty

Na okraji města Přelouč stojí ostře hlídaná továrna firmy SVOS. Je obehnaná žiletkovým drátem, střežená kamerami. Dovnitř se dostane málokdo, a když už, tak musí na vrátnici odevzdat telefon nebo fotoaparát. Důvod je jednoduchý, přes čtvrtstoletí tu vyrábějí pancéřovaná auta, ve kterých jezdí nejeden král nebo prezident, a veškeré informace o jejich výrobě jsou z důvodů bezpečnosti tabu.

Obrněnec Perun. Foto: Oldřich Danda, Právo
Obrněnce z Přelouče chrání krále i prezidenty

Dosavadní ostražitost vedení společnosti v poslední době trochu zmírnilo, protože chce uspět i na domácím trhu a prodat české armádě svá obrněná vozidla. Do továrny i unikátní sklárny, kde vyrábí pro své vozy až 12centimetrová neprůstřelná skla, tak měl možnost se dostat jako jeden z prvních deník Právo.

„Naše auta chrání desítky králů a prezidentů. Největším naším odběratelem je ale OSN,“ řekl Právu ředitel a zakladatel firmy Jaroslav Černý. Ten dělal před revolucí v místních vojenských opravárenských závodech a po jejich zániku si pronajal opuštěné dílny na kraji Přelouče a začal se strojírenskou výrobou.

„Nejdříve jsme začali pancéřovat bankovní auta,“ poznamenal Černý. Podle jeho syna Štěpána, který ve firmě dělá od studií a nyní je obchodním ředitelem, technologie ochrany vozů, ve kterých banky převážejí peníze nebo ceniny, se dostaly hodně daleko a klasickými zbraněmi a způsoby jsou víceméně nedobytné.

„Jediný způsob, jak se dostat k obsahu, je odvézt celé auto. Ale to zlodějům není nic platné, protože ty vozy jsou satelitně monitorovány,“ řekl Štěpán Černý. Nevyrábí jen klasické pancéřáky, do asijských zemí dodávají i speciální protidemonstrační vozy, které jsou vybaveny nejen vodními děly, ale novinkou jsou i silná oslňovací světla.

Každý rok deset útoků

Celkově v Přelouči od roku 1993 vyrobili už přes tři a půl tisíce opancéřovaných aut. Nejvíc je osobních aut pro VIP, diplomaty a pozorovatele OSN. Jde hlavně o toyoty, mercedesy, BMW, audiny i škodovky. Přestavbou, která obnáší nejen pancéřování a výměnu skel, ale i kol a pérování, se cena vozů zvedne několinásobně. Některé mohou stát až 10 milionů korun. Jedním z aut, které vyjelo z Přelouče, jezdí i generální tajemník OSN.

„Jsme jejich třetí hlavní dodavatel. Jak jsou naše vozy chráněné, je ale tajné, protože kdyby se to dozvěděl potenciální útočník, tak by použil silnější zbraň,“ řekl Jaroslav Černý.

Obchodní ředitel SVOS Štěpán Černý vedle pancéřované toyoty, za zády má obrněnec Vega.

Foto: Oldřich Danda, Právo

O každém útoku na svá auta dobře v Přelouči vědí. „Je to tak deset útoků do roka, naštěstí nebyl žádný fatální,“ podotkl majitel firmy.

V nedaleké sklárně na výrobu neprůstřelných skel mají jednu trofej z takového útoku: zvenčí zcela rozstřílené čelní sklo, vnitřní vrstva je ale hladká a neporušená. „Už je to delší dobu, tak o tom můžeme mluvit. Je to z auta českého velvyslance v Iráku, do kterého teroristé v roce 2003 vyprázdnili několik zásobníků z kalašnikova,“ řekl Právu Jakub Fojtík, který má ve firmě na starosti vojenské zakázky. Tehdejší ambasador Martin Klepetko z útoku vyvázl bez škrábnutí.

Skla si začali v Přelouči vyrábět v roce 1998 sami poté, co nechtěli být závislí na dvouměsíčních dodacích lhůtách svých dodavatelů. „Sami si dokážeme skla vyrobit do čtrnácti dnů,“ pochlubil se Fojtík. Dodal, že skláren na neprůstřelná skla je ve světě asi deset, v Evropě pět a v Česku jediná. Lepí je ze speciálních tvrzených skel pomocí fólií a tvarují je v peci v ručně dělaných formách. „Všechny ty formy si schováváme a dokážeme udělat i po deseti letech nové,“ podotkl Fojtík.

Firma, která zaměstnává 150 techniků a inženýrů, chce prorazit i do vojenské branže. Se svým obrněncem Vega, který umí vyrobit ve čtyřkolové i šestikolové verzi, ale u české armády nebodovala. Víc štěstí bude mít zřejmě s dalším obrněným vozem Perun. Čtyři kusy vozů za 96 milionů korun si od přeloučské firmy objednali vojáci z prostějovské jednotky speciálních sil.

Podle Fojtíka informace, že nesplnili zadání armády, protože je auto příliš těžké nebo pomalé, jsou nesmysl. „Technické parametry se hodnotí v kontrolních zkouškách a těmi jsme prošli. Nyní čekáme na výsledek vojskových zkoušek,“ řekl Fojtík. Podle mluvčí generálního štábu Magdaleny Dvořákové vojskové zkoušky skončily 22. června. „Teď musí výsledky projít analýzou,“ sdělila Právu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků