Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Není papír, zdražil o polovinu

Čeští internetoví prodejci či nakladatelé se potýkají s velkým nedostatkem papíru a výrazným nárůstem jeho ceny. V případě papírových krabic a dalších obalů vzrostla letos kvůli dopadům pandemie až o polovinu. Prodejci přesto ujišťují, že to ceny předvánočních zásilek nezdraží.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Není papír, zdražil o polovinu

„Ceny kartonáže meziročně vzrostly téměř o 50 procent. Zvýšení cen se však týká nejen papírenských produktů, ale i plastů a dalších obalových materiálů,“ upozornil ředitel logistiky Alza.cz Michal Ondomiši.

Nedostatek papíru na trhu se podle něj projevuje hlavně prodloužením termínů jeho dodání a potřebou plánovat objednávky minimálně s tří- až čtyřměsíčním předstihem.

Rostoucí ceny obalového materiálu by se podle Alzy neměly promítnout do cen vánočních zásilek. „Jednak stále hledáme cesty, jak objem obalových materiálů snižovat nejen s ohledem na jejich cenu, ale i s ohledem na životní prostředí. Mezi to patří například i vícenásobné použití kartonů. A zároveň balení zásilek nijak nezpoplatňujeme,“ ujistil Ondomiši.

V praxi to v Alze funguje tak, že krabice od dodavatelů se na skladu vybalují velmi opatrně, aby se potom daly použít i k expedici zboží pro zákazníky.

„Naše náklady na obalové materiály vzrostly v poslední době o více než 30 procent,“ řekla Právu mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková. „Navýšení nákladů ale neplánujeme promítnout do cen dopravy,“ dodala také hlavně směrem k předvánočnímu prodeji.

„Ceny papírových tašek nebo bedýnek rostou dvojciferným tempem. Zároveň je musíme objednávat výrazně víc dopředu, klidně i dvojnásobek původní doby. To klade zvýšené nároky na plánování objednávek. Naštěstí se můžeme spolehnout na stávající dodavatele, takže výpadky tašek nemáme,“ řekl mluvčí Košík.cz František Brož.

Podle něj se e-shop snaží dlouhodobě redukovat obaly na minimum. „Počet papírových tašek a mikrotenových sáčků jsme dokázali změnou v naší logistice postupně snížit o třetinu. A podporujeme zpětný odběr a následnou důslednou recyklaci – ať už našich tašek, nebo například lepenkových bedýnek, pokud je zákazník nevyužije,“ dodal Brož.

„Nyní na trhu nevítězí firma, která má nejlepší ceny, ale která má materiál,“ řekl Právu jednatel jedné ze severomoravských papíren, který si nepřál být jmenován. Jeho papírna totiž včas zvětšila zásoby na dvojnásobek, a je tudíž proti některým konkurentům nyní ve výhodě.

Jak dále uvedl, v polygrafickém průmyslu se ceny za posledního tři čtvrtě roku zvedly v každé kategorii minimálně o 10 procent, většinou ale výrazně více. „Nejvíc nedostupná je lepenka, byla vykoupena poté, co se loni kvůli covidu omezila výroba. Přitom poptávka s rozmachem e-commerce vzrostla trojnásobně,“ dodal šéf papírny.

Ceny proto rostou i ve výkupnách, kde se po papíru shánějí nejen vydavatelé novin, ale i výrobci kartonů. Zatímco před rokem se výkupní cena sběrového novinového papíru pohybovala od 0,50 Kč do 1,50 Kč za kilogram, nyní se pohybuje kolem čtyř korun. Za kartony pak výkupci platí kolem 1,50 Kč za kilogram.

Situace na trhu přidělává vrásky na čele i vydavatelům knih. Podle některých hrozí, že kvůli nedostatku papíru bude méně knih na vánočním trhu. Problém je podle nich v celé Evropě a zřejmě souvisí i s čínským trhem.

Knižní novinka, nebo dotisk?

Nakladatelství Euromedia Group není podle svého ředitele Antonína Kočího jako velký hráč na trhu závislé jen na několika vybraných papírnách. „Přesto nejsme schopni letos vydat všechny knihy, které bychom chtěli. Může se stát, že některé úspěšné knihy už do Vánoc nedotiskneme,“ potvrdil Právu.

„Bohužel se teď někdy musíme rozhodovat, zda vytisknout novinku, či udělat dotisk úspěšného titulu, o kterém víme, že by se určitě prodal,“ dodal Kočí.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků