Hlavní obsah
Vojenský historický ústav Praha získal ze Slovenska stíhačku MiG-29. Foto: Vojenský historický ústav , ČTK

Mimořádná sbírka leteckého muzea se rozrostla. Ze Slovenska dorazil MiG-29

Vojenský historický ústav (VHÚ) zkompletoval svou sbírku proudových stíhaček, které v minulosti sloužily v československé armádě. Sovětský letoun MiG-29 vyměnil na Slovensku za bombardér Il-28.

Vojenský historický ústav Praha získal ze Slovenska stíhačku MiG-29. Foto: Vojenský historický ústav , ČTK
Mimořádná sbírka leteckého muzea se rozrostla. Ze Slovenska dorazil MiG-29

„Je to pro Vojenský historický ústav Praha skutečně mimořádný okamžik a mimořádný zisk,“ okomentoval přírůstek ředitel VHÚ plukovník Aleš Knížek.

„V našich sbírkách máme širokou paletu stíhacích letadel MiG, které sloužily v československé armádě. Od legendárního stroje MiG-15, přes MiG-17, MiG-19 až po početný soubor slavných stíhaček MiG-21. Disponujeme také několika variantami letadla MiG-23. Stále nám ale chyběl ten poslední dílek celé řady, tedy MiG-29. Nyní ho máme a tím je celý soubor již kompletní,” dodal.

Letoun putoval do ČR částečně rozložený na návěsech

Foto: Vojenský historický ústav

Do Leteckého muzea ve Kbelích se letoun dostal částečně rozebraný na několika kamiónech po dálnici D1.

MiG-29, který získal VHÚ

Foto: ústav historický Vojenský, ČTK

„Ve své době byly letouny MiG-29 to nejlepší, co bylo k dispozici, a pro každého pilota to byla výjimečná příležitost s nimi létat,” připomněl velitel armádního letectva Libor Štefánik.

Foto: Vojenský historický ústav

Stroj s imatrikulačním číslem 8003 ve své době sloužil na letišti v Žatci a posléze na slovenské základně Sliač. Během operačního nasazení absolvoval 422 startů a nalétal více než 237 letových hodin. Slovenská armáda jej ze služby vyřadila po dvaceti letech v roce 2010.

Slovensko získalo výměnou za MiG-29 bombardér Il-28 (ilustrační snímek)

Foto: Profimedia.cz

Ve slovenských ozbrojených silách stále slouží deset modernizovaných strojů MiG-29. Česká armáda se svých druhdy nejmodernějších stíhaček zbavila v roce 1994. Rok nato byly vyměněny s Polskem za vrtulníky Sokol, které využívá záchranná služba.

„Devětadvacítky” získala československá armáda v roce 1989. Dvě desítky strojů si po rozpadu federace  rozdělily rovným dílem oba nástupnické státy.

Letoun bude zkompletován

Foto: Vojenský historický ústav

Vykládání stroj ve Kbelích

Foto: Vojenský historický ústav

Přetažení do hangáru

Foto: Vojenský historický ústav

Foto: Vojenský historický ústav

 MiG-29
VHÚ získal přepadovou stíhačku MiG-29A s výrobním číslem 2960526380. Stroj pochází z konstrukční kanceláře OKB Mikojan-Gurevič a vyrobní linku opustil 14. června 1989 v moskevském závodě Znamja truda. Továrenské označení letadla je Izdelije 9.12A. Kódové označení v ČSLA bylo 1481, v kódu NATO Fulcrum A. V sovětské armádě sloužily stroje vyvinuté v 70. letech od roku 1983.

MiG-29

TECHNICKÉ ÚDAJE


Posádka: 1

Délka: 17,37 m

Rozpětí: 11,4 m

Výška: 4,73 m

Plocha křídel: 38,1 m2

Hmotnost (prázdný): 10 900 kg

Hmotnost (naložen): 15 240 kg

Maximální vzletová hmotnost: 18 480 kg

Pohonná jednotka: 2 × dvouproudový motor Klimov RD-33K, s přídavným spalováním, každý o tahu 49,4 kN / 86,4 kN (maximálně)



VÝKONY

Maximální rychlost: 2 445 km/h (Mach 2,3) ve velké výšce

Akční rádius: 700 km

Přeletový dolet: 2 100 km

Dostup: 17 000 m

Stoupavost: 330 m/s

 

VÝZBROJ

1x 30 mm kanón GŠ-30-1 se 150 náboji.

Do 3 500 kg výzbroje – na třech závěsnících pod každým křídlem lze umístit nejrůznější varianty řízených střel vzduch–vzduch, stejně jako několik laserem naváděných raket vzduch–zem nebo konvenčních bomb. Verze dodávané zemím bývalé Varšavské smlouvy byly přizpůsobené nést i atomové zbraně.

 

zdroj: VHÚ

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků