Hlavní obsah

Celodřevěná hasičská stanice v Praze půjde k zemi. Vydali jsme se na poslední prohlídku

Skoro 80 let stará hasičárna v pražských Holešovicích půjde brzy k zemi. Základna, kterou tvoří celodřevěné montované stavby, měla přitom původně hasičům sloužit jen jako provizorium. Do několika let ji nahradí nový moderní komplex, kam se přesunou i hasiči z pražské centrální stanice. S kamerou jsme se vydali na poslední prohlídku před plánovanou demolicí.

Celodřevěná hasičská stanice v Praze půjde k zemi. Vydali jsme se na poslední prohlídku

„Holešovická stanice je nejvytíženější stanicí hned po centrální stanici v centru Prahy,“ řekl Novinkám mluvčí pražských hasičů Martin Kavka. Podle něj se z ní v průměru uskuteční deset výjezdů denně. „Stanice je pro nás strategickým místem, protože hasiči z Holešovic vyjíždějí nejen do severní části města, to znamená na sídliště Bohnice, Kobylisy, Ďáblice, ale mají na starost i Libeň a Holešovice a blízko to mají i do centra,“ dodal.

Stanice pro hasiče byla vybudovaná jako provizorní prostor, který měl sloužit pouze pět let.

Foto: Novinky

I přes svoji důležitost stanici doposud tvořily celodřevěné montované stavby postavené už v roce 1942. Původně se mělo jednat jen o pětileté provizorium, hasičům však vydržela dodnes. V minulosti na ní nějaký čas sloužili i potápěči, kteří se však kvůli nevyhovujícím podmínkám přesunuli do Modřan.

Zvon

Kromě zázemí pro velitele a prostoru pro mužstvo je dominantou stanice jednopodlažní dřevěná budova garáží. „Na levé části garáží je zvon, který je tady od roku 1942,“ uvedl Kavka. Podle něj se v případě výpadku elektrického proudu může použít i dnes. „Naposledy jsme ho použili, když byly povodně v roce 2002,“ dodal s tím, že hasiči jsou ale pověrčiví, takže jen tak se na něj nezvoní.

Zvon ohlašující poplach byl naposledy použit v roce 2002 při povodních.

Foto: Novinky

Stanice celkově tvoří rozsáhlý areál, podle Kavky však zdaleka nedostačuje současným potřebám hasičů.

„Stanice nemá moderní technologie jako u jiných stanic, kde například při vyhlášení poplachu se vám automaticky otevřou vrata garáží. Dnes musí hasiči přiběhnout a vrata ručně otevřít a zase je zavřít za jednotkou, aby stanice nezůstala otevřena a podobně,“ uvedl. Dalším problémem je i nedostatečné větrání garáží či zateplení budov.

Hasiči se těší na nové moderní technologie.

Foto: Novinky

Přinést hasičům větší komfort a usnadnit práci by měla moderní centrála, která zde vznikne do několika let. „Na začátku září předáváme staveniště, takže předpokládáme, že začnou demoliční práce.“ uvedl Kavka.

První část budovy, garáže, by pak podle něj měla stát za dva roky. Po dokončení by se sem měli přesunout i hasiči z pražské centrální stanice v Sokolské ulici. Nová stanice má vyjít na téměř 350 milionů korun.

Že by v mezičase zůstala část Prahy hasiči nezajištěna, se Pražané bát nemusí. Podle Kavky se jednotka rozdělí na dvě části. Jedna bude sloužit v Letňanech ze stanice dobrovolných hasičů, aby pokryla severní část Prahy, a druhá část pak zůstane v Holešovicích v provizorních buňkách. „Pro hasiče to není nic nového, stále budou v provizoriu, ale budou tady ve zmenšeném počtu, tak aby byly pokryty Holešovice, Libeň a částečně i centrum města,“ uzavřel Kavka.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků