Hlavní obsah

Obrana: Nejméně 40 procent obřího miliardového kontraktu českým firmám

Právo, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na ministerstvu obrany v Praze v minulých dnech zažili rojení zbrojařů z celé Evropy. Ministerstvo totiž oficiálně odstartovalo největší nákup v novodobé historii. Vysoutěžit chce 210 bojových vozidel pěchoty BVP až za 53 miliard korun. Mezi hlavní požadavky patří dát českým firmám aspoň 40 procent z nabídkové ceny kontraktu.

Foto: Oldřich Danda, Právo

Jedním ze čtyř výrobců, mezi nimž chce obrana vybírat, je španělská odnož amerického gigantu General Dynamics s vozem Ascod.

Článek

Velká část vozidel by se měla vyrábět a celý jejich servis by se měl dělat v Česku, a to hlavně ve státním podniku VOP CZ.

Do Prahy dorazili zástupci čtyř firem a vyslechli, jaké má česká armáda základní požadavky a za jakých podmínek by měli vozidla dodat.

Foto: Oldřich Danda, Právo

Obrněné transportéry

Podle ministra obrany Lubomíra Metnara (za ANO) o vítězi rozhodne především cena, splnění technických požadavků a míra zapojení českého obranného průmyslu. Obrana zbrojařům představila nepřekročitelné technické a procesní podmínky.

Výběrové řízení bude mít dvě kola, v prvním musí firmy ukázat, že jsou schopny požadovaná vozidla vyrobit, a v druhém budou moci vylepšit svou nabídku. Novinkou je, že firmy, které budou chtít postoupit do finále, budou muset do Česka přivézt jeden vůz na vyzkoušení.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ministr vnitra Lubomír Metnar (za ANO)

„Vyzkoušíme na něm deklarované technické parametry,“ řekl pověřený náměstek pro vyzbrojování Filip Říha. Podle něj se první kolo uzavře v květnu. Obrana doufá, že finální nabídky firmy pošlou do konce léta a na podzim obrana vybere vítěze a podepíše smlouvu.

Kromě 210 vozidel v sedmi různých variantách bude vítěz výběrového řízení muset dodat dalších 29 servisních a dílenských vozů na kolovém podvozku 8x8. Nejvíce vozidel bude v bojové verzi, další budou ve verzích velitelské, průzkumné, ženijní, vyprošťovací, zdravotnické a jako dělostřelecká pozorovatelna.

Dalším požadavkem armády je, že do vozidla se musí vejít 11 vojáků, mít věž pro osádku, kanon ráže 30 milimetrů a integrované protitankové střely.

Čtyři výrobci

„Nechceme vozidlo pro minulé bitvy. Potřebujeme techniku spolehlivou, moderní,“ řekl náčelník generálního štábu Aleš Opata.

BEZ KOMENTÁŘE: Švédský obrněnec CV-90Video: Oldřich Danda, Právo

Obrana chce vybírat mezi čtyřmi výrobci. Do tendru přizvala španělskou odnož amerického gigantu General Dynamics s vozem Ascod, švédsko-britský podnik BAE Systems a dvě německé firmy: PSM vyrábí pro německou armádu obrněnce Puma a Rheinmetall Landsysteme s novinkou Lynx.

Reklama

Výběr článků

Načítám