Sběratelský kousek do Plzně přivezl jeho majitel a známý sběratel historických vozů Emil Příhoda. Ten prezidentský vůz získal před sedmadvaceti lety, když byl uvolněn od sboru dobrovolných hasičů ve východních Čechách. Auto je v původním, takzvaně nálezovém, stavu.

„Jedná se o osobní vládní speciál, který byl vyroben v roce 1948 ve sto kusech pro potřeby našeho tehdejšího státu. V autě se vozila vládní špička včetně členů vlády i prezidentů Klementa Gottwalda a Antonína Zápotockého,“ řekl Právu Příhoda.

Škoda pod označením VOS byla vyráběna v letech 1948 až 1953. V tehdejší éře sloužila nejen nejvyšším státním představitelům v Československu a ostatních socialistických zemích, ale také významným komunistickým funkcionářům v západní Evropě. V československém vládním speciálu se vozil i čínský diktátor Mao Ce-Tung.

Zatímco podvozek pocházel od mladoboleslavské Škodovky, motor do vozu dodávala automobilka Praga a interiér navrhla Tatra. O karoserii se pak postarala vysokomýtská firma Sodomka – později známá pod názvem Karosa.

Vzniknout by mělo i muzeum

V Plzni byla k vidění takzvaná lehká varianta vozu. „Má nejmenší zabezpečovací zařízení ve slabé vrstvě pancíře,“ vysvětlil majitel limuzíny, která je dnes ukryta před zraky veřejnosti. „Věřím, že se moji sbírku podaří vystavit,“ dodal Příhoda.

Nové muzeum by mělo vzniknout v pražských Vysočanech, kde se nachází bývalá továrna Pragovka. Příhodova sbírka je v současnosti třetí největší sbírkou vozů jedné značky na světě.

V Plzni byla naleštěná limuzína k vidění před krajskou studijní a vědeckou knihovnou. „Vojenský obrněný speciál je v Plzni vůbec poprvé, prezident Gottwald totiž nikdy do Plzně nepřijel,“ řekl Právu šéf mládežnické organizace Mladí konzervativci Milan Vyskočil.

Právě Mladí konzervativci mají zásluhu na tom, že automobil do západočeské metropole zamířil, a to v rámci konference „Únor 1948 aneb jak se Gottwald vrátil z Hradu“.