To, že prezident vyzve předsedu ruské vlády, aby se od článku distancoval, avizoval předem na sociální síti Zemanův mluvčí Jiří Ovčáček.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Medvěděv následně uvedl, že článek je osobním názorem autora, na což upozorňovala i redakce webu, a neodráží stanovisko ruské vlády.

Zeman je v Rusku na pětidenní návštěvě a už v průběhu dopoledne na česko-ruské podnikatelském fóru v Moskvě poznamenal, že prohlášení v článku „je urážkou našeho národa”. Ovčáček dodal, že Zeman považuje zveřejnění článku v době jeho návštěvy za „záměrnou provokaci”.

Podle ČTK Zeman označil článek za čin „novinářského šílence s vylízaným mozkem”.

Prezidenta k reakci vyzval již v úterý ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD). Ostře jej odsoudili i další politici. [celá zpráva]

Výpis článků Leonida Maslovského na webu ruské armádní televize Zvezda. Jeho příspěvky o událostech v Československu v roce 1968 a v Maďarsku v roce 1956 byly staženy.

Výpis článků Leonida Maslovského na webu ruské armádní televize Zvezda. Jeho příspěvky o událostech v Československu v roce 1968 a v Maďarsku v roce 1956 byly staženy.

FOTO: repro tvzvezda.ru

Článek mimo jiné tvrdil, že Československo mělo být Sovětskému svazu vděčné za rok 1968, neboť invaze zabránila převratu organizovanému Západem. V materiálu se také upozorňuje na to, že Československo dodávalo hitlerovskému Německu zbraně a přispívalo tak k prolévání sovětské krve. [celá zpráva]

Autor článku Leonid Maslovskij má pověst publicisty, který se snaží rehabilitovat sovětské zřízení. Maslovského články o historii vycházejí na webu každý týden, minule psal o událostech v Maďarsku v roce 1956 a týden předtím o povstání v NDR v roce 1953, které Sověti tvrdě potlačili. Pod jeho materiály je vždy uvedeno, že se autorův postoj nemusí shodovat s názorem redakce. Poslední dva články o událostech v ČSSR a MLR byly ve středu ráno už nedostupné.

Ohradili se i Slováci

Za nešťastný text hrubě překrucující dějiny označil ve středu článek publikovaný na webu ruského armádní televizní stanice Zvezda náměstek slovenského ministra zahraničí Lukáš Parízek.

„Myslím, že ten titulek je sám o sobě pobuřující. Nepochybně budeme vyžadovat reakci a odůvodnění z ruské strany,“ řekl Parízek. Dodal, že Bratislava bude svůj postoj tlumočit i ruskému velvyslanci na Slovensku a že příslušné kroky učiní také slovenský zastupitelský úřad v Moskvě.

Ve středu odpoledne mluvčí Ovčáček uvedl, že se zástupce ředitele stanice telefonicky omluvil za publikaci článku. Šéfredaktor byl potrestán důtkou, článek byl stažen a s autorem materiálu již nebude stanice spolupracovat.

TV ZVEZDA se omluvila za lživý článek Na velvyslanectví České republiky v Moskvě se dnes telefonicky obrátil zástupce ř...Zveřejnil(a) Jiří Ovčáček dne 22. listopad 2017