Řidiči se můžou vybodovat kdekoli, kde je nastavený bodový systém. Pro příklad není třeba chodit daleko. Body rozdávají v Německu, Rakousku, Itálii, Francii nebo i PolskuChorvatsku.

Pakliže v konkrétním státu, například na Slovensku, k takové stupnici zatím nepřistoupili, přestupky se řidičům hromadí tak jako tak. A to se stejným výsledkem – zákazem řízení.

„Může nastat paradox, kdy u nás člověk řídit může, ale třeba v Rakousku, Německu a na Slovensku ne. Záleží jen na tom, kde mu řídit zakážou,“ vysvětlil mluvčí Ústředního automotoklubu České republiky Petr Vomáčka. Teoreticky může nastat dokonce situace, kdy řidič dostane stopku ve všech zemích, vyjma té vlastní.

Řidičovy přestupky sledujeme pouze na našem území. Nesčítáme přestupky z Německa nebo z Itálie Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy

Evropská unie uvažovala o jednotném bodovém systému již před deseti lety, konkrétní kroky v tomto směru zatím neučinila.

Stejné chyby doma i v zahraničí

Porušení silničních zákonů se postupně sčítá, nikoli však ze všech států dohromady, ale pro každou zemi zvlášť.

„Řidičovy přestupky sledujeme pouze na našem území. Nesčítáme přestupky z Německa nebo z Itálie. V tom státě jsi napáchal přestupky, tak jsi tam v řízení skončil, ale pouze tam,“ konstatoval mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Pakliže zahraniční řidič v Česku dosáhne dvanácti bodů, je mu udělen zákaz řízení na dobu jednoho roku. Řidičský průkaz ale, na rozdíl od českých řidičů s dvanáctibodovým postihem, neodevzdává. Stejně to platí i pro Čechy v zahraničí.

Podle údajů ministerstva dopravy je v Česku v současnosti 2228 vybodovaných řidičů cizinců. Jak zdůraznil Vomáčka, body sbírají jak cizinci, tak Češi v podstatě pořád za totéž. „Ta ústřední pětka, za kterou se řidiči bodují, je stejná u nás i v zahraničí. Jde o alkohol a drogy za volantem, jízdu na červenou a agresivní a rychlou jízdu,“ vyjmenoval.

Podle něj mají Češi na cestách v cizině dále problém třeba se špatným parkováním, po kterém jim mohou v kartě řidiče body také naskočit. „Bojují také s rychlostí a telefonováním za jízdy,“ doplnil Vomáčka.

Zákaz jen v dané zemi i po zadržení řidičáku

Za určitých okolností můžou policisté zahraničnímu řidiči řidičský průkaz i zabavit. „Tyto důvody jsou stanoveny obecně, bez rozdílu mezi českými a zahraničními řidiči. Jde například o podezření z požití alkoholu či užití jiné návykové látky,“ přiblížil mluvčí s tím, že dále sem spadá třeba podezření ze zavinění dopravní nehody s tragickými následky.

Zadržený průkaz pak putuje zpátky do země, kde byl vydán. „Policie zašle zadržený řidičský průkaz obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností příslušnému podle místa spáchání přestupku, jenž jej zašle státu, který průkaz vydal,“ popsal celý proces mluvčí policejního prezidia Petr Habenicht. S tím spojený zákaz řízení však opět platí pouze na zemi, kde byl průkaz zadržen.

V Británii může přijít alkohol draho

V oblíbené destinaci Čechů, Chorvatsku, mohou policisté řidiči průkaz zabavit dokonce až na osm dnů. „Pokud je řidič viditelně unaven a vyhodnotí to tak i lékař, policisté mu zakážou řídit a průkaz mu vrátí buďto na místě, nebo ho rovnou pošlou do Česka,“ sdělil Vomáčka.

Bodově jsou obecně všude na světě nejvíce trestány přestupky spojené s návykovými látkami a s hrubými proviněními vůči bezpečnosti na silnici. S tím souvisí i peněžité sankce, které řidič musí zaplatit. A zejména v zahraničí se mu neukázněnost na silnici může nepěkně prodražit.

Například v Británii řidiči, který nadýchá nad 0,8 promile, policisté zakážou řízení a dále mu uloží pokutu ve výši až 5710 eur (téměř 150 tisíc korun). Takový řidič navíc může dostat i trest odnětí svobody na šest měsíců.