Dražší německé dálnice budou podle ÚAMK někteří šoféři objíždět po lacinějších českých dálnicích, případně budou některé úseky německých dálnic objíždět po silnicích nižších tříd v příhraničí. Konkrétně se to může týkat okresních silnic v okolí Ústí nad Labem a Teplic, řekl mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Například do Drážďan je možné jet nejen po dálnici, ale i přes Teplice, Dubí a Cínovec.

Česko na konci loňského roku zprovoznilo chybějící část D8 na německé hranice. Už od roku 2018 může hrozit, že lidé začnou tento úsek kvůli ceně německého mýtného objíždět, dodal mluvčí.

Návrh na zavedení mýtného schválila ve středu německá vláda. [celá zpráva] A očekává se i souhlas parlamentu.

Ceny za desetidenní mýtné, které zřejmě bude využívat i řada Čechů, se mají pohybovat v závislosti na množství emisí, které daný vůz produkuje, v rozmezí od 2,5 eur do 25 eur (zhruba 68 až 675 korun). Nejdražší roční mýtné bude stát 130 eur (3500 korun).

V Česku v současnosti desetidenní známka stojí 310 korun a roční kupon vyjde na 1500 korun bez rozdílu emisní třídy vozidla. Emisní kategorie se do ceny dálničního poplatku promítají pouze u nákladních vozidel nad 3,5 tuny.

Odpor Rakouska i Česka

Na schválení mýtného negativně zareagovalo Rakousko i Česko. Nelibost vyvolává to, že němečtí občané mohou získat zaplacené mýtné zpět.

Podle rakouského ministra dopravy Jörga Leichtfrieda je návrh diskriminační vůči cizincům. Rakousko kvůli tomu dokonce zvažuje žalobu k Soudnímu dvoru Evropské unie.

V podobném duchu se ozval i český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

„Záměr německé vlády zpoplatnit jízdy po tamních dálnicích považuji za nestandardní a neférový vůči občanům ostatních států EU, neboť tato změna umožní Němcům získat zpět zaplacené mýto formou slevy na dani. Nové dálniční poplatky by tak fakticky zaplatili pouze cizinci. Cílem naší vlády je v této věci chránit práva českých občanů i podnikatelů,“ uvedl Sobotka v tiskovém prohlášení.

V Evropské unii musí podle něj platit spravedlivá a rovnocenná pravidla pro všechny státy i občany.

„Požádám proto ministra dopravy Ťoka o vypracování analýzy ke vzniklé situaci. Pokud se potvrdí, že pro ČR vzniknou negativní diskriminační dopady, vláda zváží připojení k připravované žalobě Rakouska na postup Německa,“ doplnil Sobotka.