Tento rychlý ekologický prostředek má propojit vyhledávané ostravské turistické cíle a zároveň naváže na hornickou historii města. Tehdy lanovky vozily nad Ostravou vytěžené černé uhlí. Projekt, který vyvolal ve městě spoustu pozitivních i negativních reakcí ještě musí počátkem roku 2017 schválit radní a zastupitelé města. Zatím chybí i investor.

„K dispozici už máme výsledky studie proveditelnosti, které ukázaly, že projekt je životaschopný a může postoupit do další fáze. Lanovka nebude primárně součástí městské hromadné dopravy, ale bude převážně turistickou atrakcí, a proto na ni nebudeme moci čerpat žádné dotace,“ sdělil ostravský primátor Tomáš Macura (ANO). To znamená, že s ohledem na náklady na projekt je málo pravděpodobné, že by do něj město investovalo samo.

Propojení turistických atrakcí

„Souběžně s dalšími fázemi přípravy projektu budeme proto hledat také investora, který by ho posléze převzal, anebo se kterým bychom jej realizovali společně,“ upřesnil primátor.

Vizualizace lanovky v ostravské zoo

Vizualizace lanovky v ostravské zoo

FOTO: SIAL architekti a inženýři Liberec

Cílem návrhu je propojit půl miliónu návštěvníků zoo s miliónem těch, kteří v průběhu jednoho roku navštíví Dolní oblast Vítkovice, a přilákat další turisty. Přestupní stanice má vzniknout v blízkosti Černé louky, což je nedaleko centrálního Masarykova náměstí. Projekt je rozdělen do tří úseků. Hlavní trasa z DOV do zoo má stát 611 miliónů korun a jízda kabinkou mezi dvěma atrakcemi má být do 11,5 minuty.

Jednosměrná jízdenka by mohla stát 90 korun, obousměrná pak 180 korun. Podle primátora to jsou však ještě předběžné informace.

Stavby za 1,3 miliardy korun

Další trasa lanovky by pak mohla propojit ostravskou část Nová Karolina s vysokými pecemi a třetí projekt by podle tvůrců studie mohl vést přímo nad zoologickou zahradou. Lanovka bude mít kapacitu osm až deset osob. Všechny tři úseky by měly stát kolem 1,3 miliardy korun. Studii nyní posoudí ostravští radní a zastupitelé. Pokud projekt získá jejich podporu, budou zahájeny další administrativní úkony vedoucí ke změně územního plánu a ke zpracování dalšího stupně projektové dokumentace včetně posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Lanovka s uhlím nad Ostravou

Lanovka s uhlím nad Ostravou

FOTO: město Ostrava

Lanovku ve městě má v Česku například Praha, kde vede na Petřín, nebo Ústí nad Labem, kde spojuje obchodní centrum se zámečkem Větruše. Ostrava se inspirovala například v Německu, Turecku či Španělsku.

Mezi podporovateli projektu je i ostravský písničkář Jaromír Nohavica, který o lanovce složil i song. Ten ve čtvrtek zazpíval na projekci projektu i novinářům. Projekt podporuje i vedení Moravskoslezského kraje v čele s hejtmanem Ivo Vondrákem (ANO).

Pohled na zastávku lanovky v ostravské Dolní oblasti Vítkovice.

Pohled na zastávku lanovky v ostravské Dolní oblasti Vítkovice.

FOTO: SIAL architekti a inženýři Liberec