Hlavní obsah

Největší letoun světa odletěl z Prahy. Turbogenerátor do něj naložily dva jeřáby

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Největší nákladní letoun světa Antonov An-225 Mrija ve čtvrtek před 6.30 odletěl po dvou dnech z pražského Letiště Václava Havla. Informoval o tom mluvčí letiště Michal Řehořek. V Praze se obří dopravní letadlo objevilo znovu po devíti letech.

Antonov An-225 Mrija na pražském letišti. Záběry z 10. května 2016Video: Novinky

 
Článek

Letoun přepraví do západoaustralského Perthu zhruba 120 tun těžký turbogenerátor, který vyrobila plzeňská strojírna Brush Sem.

Celkem 84 metrů dlouhý antonov s rozpětím křídel přes 88 metrů bude muset po cestě do Austrálie třikrát doplňovat palivo, protože naložený uletí maximálně 4000 kilometrů. Podle plánu má mít mezipřistání v Turkmenistánu, Indii a Indonésii. Informovala o tom přepravní společnost DB Schenker.

Foto: David W. Cerny, Reuters

Antonov An-225 Mrija odletěl ve čtvrtek před 06:30 z pražského Letiště Václava Havla.

Po přistání v Perthu generátor pojede zbytek cesty do rafinerie v západní Austrálii po silnici. Po dálnici cestoval rozměrný náklad v noci na středu také z Plzně do Prahy.

Foto: ČTK

Do největšího dopravního letounu světa Antonov An-225 Mrija nakládali 11. května na ruzyňském letišti v Praze 120tunový turbogenerátor vyrobený v plzeňské firmě Brush SEM. Přepraven bude do australského Perthu.

Generátor je dlouhý 8,8 metru, široký víc než 3,5 metru a na výšku měří téměř 3,2 metry. Neveze ho loď, ale letadlo kvůli tomu, že ho australská rafinerie chtěla mít na místě rychle. Do letadla generátor naložily dva jeřáby, dovnitř ho posunuly s pomocí speciální 40 metrů dlouhé rampy.

Náklad se do antonova dostává netypicky zpředu, po odklopení části trupu pod pilotní kabinou.

Foto: ČTK

Antonov-225 Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letounem, jaký kdy byl zkonstruován. Maximální vzletová hmotnost může dosáhnout až 640 tun. Navržen byl pro přepravu sovětského raketoplánu a části nosné rakety. Vyroben byl pouze jediný stroj.

Foto: koláž Novinky.cz

Porovnání největších letadel

Do Prahy tento letoun přiletěl poprvé v roce 1989, když se vracel s raketoplánem Buran připevněným k trupu z letecké přehlídky v Paříži. Naposledy se v českém hlavním městě objevil v roce 2006, když převážel z Berlína do Číny turbíny. Počátkem loňského roku přepravoval obrněnou techniku z ostravského letiště do Afriky.

Reklama

Výběr článků

Načítám