„Řidič, který řídí jednomístné jízdní kolo a jede na stezce pro cyklisty, účelové nebo místní komunikaci anebo na silnici III. třídy, může před jízdou nebo během jízdy požít alkoholické nápoje za podmínek, že zjištěný obsah alkoholu u řidiče nebude vyšší než 0,8 promile,” uvádí návrh s tím, že by cyklista jel na kole sám a nesměl by přepravovat dítě.

Podmínkou rovněž je, aby alkohol nevyloučil cyklistovi schopnost řídit kolo, a nesměl by ani způsobit dopravní nehodu.

Senátoři v návrhu zanechali pokutu za požití alkoholu, která by však u cyklistů mohla být maximálně 500 korun namísto 2500 až 20 000 korun, jako je tomu nyní.

Předkladatelé argumentují tím, že české zákony požití alkoholu před jízdou sankcionují velmi striktně. Cyklisté podle nich představují s ohledem na to, že se pohybují po cyklostezkách a silnicích nižších tříd, menší riziko.

Kolik by mohl cyklista bez obav ze sankce vypít
Muž o hmotnosti 80 kilogramů, který by se podle senátorova doporučení zastavil ve sklípku a vypil během hodiny čtyři 4 dl vína, by se do tolerance 0,8 promile ještě vešel, stejně jako jeho kolega, který by se během stejné doby posilnil dvěma dvanáctkami.

„Případná nehoda cyklisty primárně postihne jeho jako řidiče, nikoli jiné,” uvádí důvodová zpráva.

"Vybudovali jsme vinařské cyklistické stezky a je zvláštní, že policie se postaví na stezku a nechává foukat cyklisty, kteří si dali dva tři pohárky vína. Navíc platí pokuty v řádech tisíců korun, což je podle mě nepřiměřené," řekl před časem Škromach.

Pod návrh se podepsali i někteří další senátoři  z ČSSD, dva zástupci SPO a jeden z lidoveckých zákonodárců. V minulosti se Škromach neúspěšně pokoušel povolit cyklistům alkohol před jízdou formou pozměňovacího návrhu.