Na Strahov se začaly taxíky sjíždět před 3. hodinou ráno. Postupně se podle odhadů sjelo až 350 řidičů taxi. Společně pak okolo 5. hodiny vyrazili do centra města, kde zablokovali v obou směrech Wilsonovy ulice dva jízdní pruhy.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Dlouhé kolony se utvořily z obou stran, protest na magistrále způsobil dopravní kolaps v okolí Hlavního nádraží, Argentinské ulice či Nuselského mostu. Někteří projíždějící řidiči na protestující troubili.

Podle mluvčího pražské policie Tomáše Hulana byli na místě dopravní policisté, kteří se snažili v maximální možné míře zachovat plynulost silniční dopravy. Policie nicméně žádala řidiče, aby v obou směrech zvolili jiné trasy k průjezdu metropolí, pokud je to možné. Směrem od Holešovic šlo například jet po nábřeží Kapitána Jaroše nebo Edvarda Beneše, případně bylo možné sjet u Bulhara a podjet kritické místo Opletalovou ulicí.

Již před 6. hodinou ráno byl z Wilsonovy ulice hlášen stupeň dopravy č. 4.

Ulice, kudy lze objet zablokovanou magistrálu.

FOTO: David Ryneš, Mapy.cz

Vadí jim Uber a testy z angličtiny

Taxikářům se nelíbí, že by měli skládat zkoušky z anglického jazyka. Především jim ale vadí alternativní taxislužby, jakou je například Uber. Na několika taxících tak bylo možné spatřit samolepky s nápisy "anti Uber", případně nápisy na oknech "nechceme Uber", nebo "nejsme ovce".

Kritizují také plán zavedení maximální povolené ceny za kilometr jízdy taxi.

Jednání taxikářů s magistrátem v listopadu ztroskotala. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) to bylo proto, že taxikáři nedodali potřebné podklady. Ti si naopak stěžují na odmítavý postoj úřadu.

Taxikáři v Praze na protest zablokovali magistrálu

Taxikáři v Praze na protest zablokovali magistrálu.

FOTO: Pavel Jaňurek, Novinky

"Chceme být na magistrále před tím, než půjdou magistrátní úředníci a radní do práce," řekl novinářům ráno na Strahově předseda AKT Daniel Tarljovski. Podle něj by bylo dobré, kdyby tam za nimi někdo z vedení Prahy přišel.

Krnáčová: Vydírání nikam nepovede

"Taxikáři si berou za rukojmí Pražany ve své válce za výši výdělku za službu, která má v Praze otřesnou pověst. Jestli svou stávkou něčeho docílí, tak pouze toho, že lidé se na ně budou dívat zase o něco hůř než před stávkou. Je to vydírání, které nikam nepovede, a já budu ta poslední, kdo by mu měl podlehnout," uvedla Krnáčová. Za taxikáři se ona ani nikdo z radních nevydali.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Demonstrace taxikářů na pražské magistrále

Taxikáři demonstrovali už loni v létě, kdy vozidla omezila provoz v centru. Hrozbu demonstrace 1. září odvrátil slib primátorky, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy v taxislužbě. To se ale nestalo. Podle úřadu nesou vinu sami taxikáři, kteří nedodali potřebné podklady. Magistrát požadoval, aby stanovili standardy, tedy například třídu a stáří vozidla, a vyčíslili reálné náklady.

Úřad také vylučuje to, že by mohl zakročit proti nelegálním taxislužbám. Zakázat je může jen ministerstvo dopravy a úředníci nesmějí neoznačená vozidla kontrolovat.

Problému nepoctivých taxikářů se věnoval pořad Praha vs. prachy na Stream.cz.

Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů.
Část řidičů jezdí pro konkrétní taxislužbu a většina získává zákazníky přes dispečink.
Největší z nich, Taxi Praha, s dnešním protestem nesouhlasí. Podle jejího jednatele Patrika Altmana tlumočí asociace názor jen menšiny řidičů.