Novela školského zákona, kterou senátoři ve čtvrtek schválili, obsahuje mimo jiné paragraf, který zakazuje na školách prodej potravin, „které jsou v rozporu s výživovými požadavky na zdravou výživu dětí, žáků a studentů“.

Nad tím se Kubera pozastavil: „Kdo ty požadavky dává? Která müsli tyčinka je ta zdravá a která ne? Asi ta, co bude slazená cukrem, tak ji úředník vyřadí, když bude slazená medem, tak ji zařadí. Prostě je to absolutně celé nesmyslné.“

Dobrotrusi a dobrotrusky

Zkritizoval také stále častější tvorbu omezujících opatření s cílem konat dobro. „Nebudu používat toho výstižného výrazu dobroseři a dobroserky - aby to bylo genderově vyrovnané - ale mého mírného nového názvu dobrotrusi a dobrotrusky, kteří se nám přemnožují jako králíci a stále konají dobro,“ řekl a dodal, že "Brusel, to je přímo dobroprůjem“.

„O svobodu přicházíme každý den, a až o ni přijdeme úplně, tak budeme říkat: ‚Proboha, co jsme to dopustili?‘,“ prohlásil také Kubera.

„Pokud bychom to chtěli dotáhnout opravdu do konce, tak je potřeba udělat nějaké občanské výbory, které by chodily kontrolovat domů, protože my marně budeme dávat dětem ve škole tu pohankovou kaši, a doma jim dá maminka bůček,“ uzavřel.

Chládek: Není to o nesvobodě

Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) si ale stojí za svým. „Tady to není o svobodě či nesvobodě, protože vy se můžete, tak jako já, svobodně rozhodnout, co budete jíst, pít a podobně. Ale například dítě na prvním stupni, když denně chodí vedle automatů na nějaký nezdravý produkt, já mu dám peníze, ať si koupí svačinu v bufetu, a ono si místo toho půjde koupit cukrovinky, tak si nemyslím, že to je o svobodě, že se dítě může rozhodnout,“ zhodnotil Kuberovo vystoupení.

Ministr školství Marcel Chládek

Ministr školství Marcel Chládek

FOTO: Petr Horník, Právo

Senát nicméně novelu školského zákona schválil, takže už zbývá jen podpis prezidenta. Od příštího roku by měl zmíněný zákaz na školách začít platit.

Nejde jen o cukrovinky

Široce pojatá novela v sobě ale kromě zákazu cukrovinek na školách zahrnuje řadu dalších úprav. Například žáci se zvláštními potřebami budou mít podle novely bez výjimky nárok na podporu, ať už jde o speciální pomůcky, pomoc asistenta, či individuální přístup.

Další zásadní úpravou je skutečnost, že přípravné třídy nebudou jako doposud pouze pro děti se sociálním znevýhodněním, ale pro děti, u nichž může zařazení do přípravné třídy vyrovnat jejich vývoj, tj. zejména pro děti s odkladem povinné školní docházky.

Novela rovněž počítá, že učňovské zkoušky budou podobně jako státní část maturity identické na všech učilištích.