Návrh koaličním partnerům předložila Trojkoalice. Její lídr Petr Štěpánek je přesvědčený, že snížení ceny přiláká více cestujících a tržby budou vyšší než dosud. Loni si roční kupón MHD zakoupilo přes 168 tisíc cestujících a tržby dopravního podniku (DPP) z jeho prodeje se ročně pohybují okolo částky 800 miliónů korun.

Zástupci Trojkoalice se inspirovali ve Vídni, kde vedení města k tomuto kroku přistoupilo v roce 2012, tehdy snížilo roční cenu kupónu ze 449 euro na 365 euro. Do vídeňské městské dopravy to přilákalo o 100 tisíc cestujících více, do té doby jich jezdilo s ročním kupónem asi 400 tisíc.

„Trojkoalice pevně věří, že podobný scénář je zcela reálný také v Praze. Obě města jsou si v mnoha ohledech podobná," uvedl již dříve Štěpánek. Do MHD by nová cena přilákala podle propočtu strany až 40 tisíc lidí a z ulic by tak zmizely tisíce aut.

Ztráty se neobávají

Pokud by Praha ke zlevnění přistoupila, avšak nepřilákala více cestujících, klesly by příjmy DPP, potažmo Prahy, ročně o necelých 200 miliónů korun.

Zda by pro dopravce byla tato případná ztráta problémem, nechtěl generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš komentovat. „My jsme oficiálně žádnou zprávu nedostali a k informacím v novinách se vyjadřovat nebudu," řekl Ďuriš.

Zástupci vyjednávacích týmů všech tří stran se nakonec usnesli, že zlevnění ročního kupónu vyzkouší po dobu dvou let a poté jej vyhodnotí. Ztráty se ale neobávají. Podle zastupitele a člena vyjednávacího týmu za ČSSD Karla Březiny jsou „programové priority budoucí koalice reálné".

Prodejní termín není známý

Odkdy by začala Praha zlevněné kupóny prodávat, není zatím jasné. Podle Březiny by to mělo být v příštím roce. „Kdy a jak bude nižší cena zavedena, je odvislé od toho, kdy bude schváleno programové prohlášení nové rady," řekl.

Pražský DPP přepraví denně asi přes tři milióny cestujících. V roce 2013 si roční kupón zakoupilo přes 168 tisíc cestujících, měsíční 2,27 miliónu cestujících a čtvrtletní jízdné si pořídilo téměř 607 tisíc pasažérů.

Celkově v loňském roce činily tržby z jízdného v rámci pražské integrované dopravy 4,2 miliardy korun, z toho 3,2 miliardy tvoří všechny druhy předplatných kupónů dohromady.