Právo přednostní jízdy by měli mít nově všichni tři šéfové tajných služeb. Ředitelé civilní kontrarozvědky (BIS), civilní rozvědky (ÚZSI) a Vojenského zpravodajství se tak zařadí mezi politické špičky, jako jsou prezident, šéfové parlamentních komor a ministři. Vedle nich mohou stejnou výsadu používat také nejvyšší armádní činovníci.

A pochopitelně také vozy policie, záchranné služby, hasičů, celní správy, horské služby a další, jež je využívají k řešení urgentních záležitostí. Spolu s šéfy tajných služeb by modrý maják měla nově získat i auta Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod a Drážní inspekce.

Pecina o ničem neví

Příslušnou novelu vládního nařízení už přichystal ministr dopravy Zdeněk Žák, prý po dohodě s ministrem vnitra. Martin Pecina ale tvrdí, že o žádnou dohodu nejde. „Nic o tom nevím,“ řekl ve čtvrtek Právu s tím, že má pochybnosti, proč by šéfové tajných služeb, zvláště pak ředitel civilní rozvědky, takovou výsadu měli mít.

Návrh nařízení vlády je už v připomínkovém řízení. „Rád si poslechnu, jaké jsou argumenty pro tento krok,“ uvedl Pecina.

Proti tomu se ministerstvo dopravy ohradilo. „Byl to naopak ministr vnitra Martin Pecina, který se na nás obrátil s žádostí o rozšíření vládního nařízení o šéfy zpravodajských služeb,” řekl Právu mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Podle něj ministerstvo dopravy návrh podalo proto, že je v této oblasti gesčním orgánem.

V oblasti zahraniční služby nehrozí žádné takové eminentní ohrožení, aby ředitel služby to jel s majákem komukoli sdělitAndor Šándor

Zdůvodnění toho, proč musí mít modrý maják šéfové tajných služeb, ale vyvolává u bývalých ředitelů těchto služeb mírný úsměv.

„Ředitel zpravodajské služby je z titulu své funkce povinen řešit řadu úkolů, které mohou mít zásadní význam pro zajištění bezpečnosti České republiky, kdy nutnost jejich okamžitého vyřešení nesnese odklad,“ zní argument.

„V oblasti zahraniční služby nehrozí žádné takové eminentní ohrožení, aby ředitel služby to jel s majákem komukoli sdělit,“ řekl Právu někdejší šéf vojenských zpravodajců Andor Šándor. Podle něj by prý navíc ředitelé těchto služeb z logiky věci na sebe neměli příliš upozorňovat. „Komunikovat v době zvýšeného nebezpečí lze i jinak, a nemyslím, že se tím zvýší výkon zpravodajských služeb,“ uvedl Šándor v narážce na moderní technologie a utajovaná spojení.

Utajeně s houkačkou?

Také bývalý ředitel BIS Jiří Růžek tvrdí, že šéf tajné služby není něco jako policista nebo sanitka. Připustil, že maják je příjemný třeba ve chvíli, kdy je narychlo povolán na vládu, nicméně prý to není častý jev.

„Podle mě se zase někdo snaží tyto lidi posunout někam do kategorie VIP. Právo mít maják je možné těmto lidem dát, ale jeho použití by mělo být omezené pouze pro výjimečné případy, kdy je možné zdokumentovat, že ho bylo třeba použít,“ řekl Právu Růžek.

Podle mluvčího civilní kontrarozvědky Jana Šuberta jsou situace, kdy je ředitel naléhavě vyzván, že má informovat vládu nebo prezidenta. „Nestává se to často, ale tato možnost tady existuje,“ řekl Právu.

Někteří o právo přišli

Počet aut s právem přednostní jízdy v minulosti razantně omezila Zemanova vláda, kdy o modrý maják tehdy přišli třeba nejvyšší státní zástupkyně, šéf Ústavního soudu nebo místopředsedové parlamentních komor.

Nečasova vláda loni naopak v tichosti přihodila mezi vyvolené na návrh tehdejšího ministra vnitra Jana Kubiceho také post náměstka ministra vnitra pro vnější bezpečnost. Zdůvodnila to tím, že v době povodní se ukázalo, že právě ministerský náměstek tuto výsadu nezbytně potřebuje.