"Největší riziko je selektivnost," konstatoval náměstek ministra školství Ladislav Němec. Mezinárodní zpráva prý Česku vyčítá, že v praktických, dříve zvláštních školách, končí i děti bez lehkého mentálního postižení. Vysoký počet zdravých, ale sociálně znevýhodněných dětí na těchto školách, je kritizován už několik let.

Ministerstvo se však hájí, že zavedlo vyhlášky, díky nimž by se na praktické školy měli dostat skutečně jen žáci s postižením. Zmíněná selektivnost prý ale spočívá i v příliš vysokém podílu dětí na nižších gymnáziích. Nižší gymnázia jsou přitom určena hlavně žákům výjimečně nadaným.

Žebříčky škol jsou škodlivé a plošné testování má rizika

OECD také podle Němce varuje před sestavováním žebříčků škol na základě výsledků státních maturit a testů v 5. a 9. třídách. Němec se nicméně nechal slyšet, že v prvních letech plošného testování žebříčky rozhodně neplánují.

Podle ministra Josefa Dobeše (VV) OECD naopak pochválila vytvoření standardů znalostí žáků a všimla si i připravovaného standardu práce učitele. Pozitivně prý bylo zmíněno i chystané testování 5. a 9. tříd, školy tak prý dostanou další hodnotící nástroj.

"Přesný opak je pravdou. Studie naopak upozorňuje na velká rizika plošných testů, vyzývá ministerstvo k opatřením, která sníží negativní důsledky testování, a nabádá ho, aby raději rozvíjelo průběžné hodnocení, které žákům pomáhá v učení," tvrdí ale zástupci spolku EDUin, který kroky ministra Dobeše dlouhodobě kritizuje.