„Zdržení pouhých 1,5 sekundy,“ volal další z účastníků happeningu. Aktivisté však tak dlouho davy lidí proudící mezi nimi nezdržovali. Přesto se tu a tam před živými turnikety utvořil hrozen na místě přešlapujících lidí. A to i přesto, že jeden z turniketů zůstal trvale otevřený, byl opatřen nápisem: Pro nepřizpůsobivé.

Lidé se příliš nebouřili, spíše usmívali, konfliktní situace nevznikla. Mnozí cestující dali aktivistům za pravdu. Dozorčí stanice pohrozil, že zavolá policii. Přišli tři městští strážníci, zmizeli však ve velíně a do konce půlhodinového happeningu se o nic nepokusili.

Cvičné turnikety ale byly veselé a konfliktům nedocházelo.

Cvičné turnikety ale byly veselé a ke konfliktům nedocházelo.

FOTO: Petr Janiš, Právo

„S revizorem se dá domluvit, nepamatuje si vyzařování open karty, kde jste nastupoval, kam jste jel,“ řekl Ivan Bartoš z ČPS. Podle něho ani turnikety nezmenší počet černých pasažérů, kteří jezdí převážně povrchovou dopravou.

„Je to dvakrát dražší projekt než open karta. Nová studie o instalaci turniketů sice hovoří o nákladech 1,4 miliardy korun, před rokem to bylo skoro třikrát více. Při standardním prodražení městem zadávaných projektů cena poroste, ale z rozjetého projektu nelze vystoupit,“ poznamenal Bartoš.

Jeden turniket byl pokažený, nedočkavce volně pouštěl.

Jeden turniket byl pokažený, nedočkavce volně pouštěl.

FOTO: Petr Janiš, Právo

Turnikety v pražském metru už byly, před více než dvaceti lety ustoupily klasickým revizním kontrolám. Nyní především dopravní podnik a jeho generální ředitel Martin Dvořák zvažují návrat turniketů do metra, jde o projekt, s nímž se počítalo už při zavádění opencard. Otázkou je, zda na to budou peníze.