VV se v úterý rozhodly vypovědět koaliční smlouvu s ODS a TOP 09 ke konci června, pokud nebude vypracován písemný dodatek. Proč agónii stále prodlužujete?

V žádném případě to neberu jako prodlužování agónie. Datum jsme stanovili proto, že je třeba mimo jiné dotáhnout do konce státní maturity. A chtěli jsme na to ministru Dobešovi dopřát dostatečný čas a prostor. Datum vyplynulo především z této okolnosti.

Od VV veřejnost slyšela již několik termínů, ale ani jeden nebyl finální. Je datum 30. června opravdu už to poslední?

Pevně věřím, že ano. Nechci ale mluvit o konečném termínu. Domluvili jsme se, že k tomuto datu vypovídáme koaliční smlouvu. Do té doby by měl být vypracován její dodatek. Tím nedáváme žádné ultimátum, ale situaci je třeba v určitou chvíli mít dořešenou. Pokud bychom se nedohodli na dodatku, nebudou VV součástí této vlády.

Poslanec Vít Bárta ale v sobotním Právu jedno takové ultimátum vznesl, konkrétně úterý 14:00.

A to bylo špatně. Vyznělo to tak, že tlačíme silou. Být koaličními partnery, tak se také stavím na zadní, kdybych z médií stále slyšela nějaká ultimáta. Měli bychom se na jednáních dohodnout, a ne si posílat vzkazy. Měli jsme partnerům dát vlastní prostor k rozhodování, ale i oni by měli být zodpovědní a měli by chtít mít jasno.

Poslankyně VV Dagmar Navrátilová

Poslankyně VV Dagmar Navrátilová

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Ale co jiného než ultimátum je vypovězení smlouvy k 30. červnu?

Nenazývala bych to ultimátem. Kdyby nebylo státních maturit, mohli jsme datum posunout mnohem blíž. Není rozhodující přesné datum, ale to, že se chceme posunout.

Osud koalice je tedy spjat s ministrem Dobešem?

To ne, ale přijde mi zodpovědné projekt státních maturit dotáhnout. Je to i naše zodpovědnost, protože jde o ministra VV. Chtěli jsme mu dát prostor, aby mohl složit závěrečný účet, protože to už bude jasno, a s čistým stolem případně i odejít z vlády.

Co má písemný dodatek konkrétně obsahovat?

Z relativně krátké politické zkušenosti jsme došli k tomu, že pokud nejsou dohody dané písemně, často neplatí, nebo nejsou dodržovány. I z tohoto důvodu je třeba se domluvit. Měl by obsahovat to, co tvrdíme stále: měli bychom mít zajištěné důstojné zastoupení ve vládě, měli bychom mít jasné kompetence. Nemůžeme se stále dokola dohadovat s partnery uvnitř koalice. To nepůsobí na veřejnost dobře a nám to odebírá sílu na práci.

Důstojné zastoupení jsou čtyři ministerstva s tím, že premiér Nečas v dubnu slíbil personální obměnu vlády, která dosud neproběhla. Přes média se dovídáme, že o žádné takové obměně již příliš neuvažuje, protože ministři, které kritizoval, začali pracovat. Tím pádem se situace mění. My čtyři ministerstva nemáme, a podle koaliční smlouvy bychom je mít měli.

Kamenem úrazu je tedy náhrada za resort vnitra. Co by to mělo být za ministerstvo?

Když jsme se bavili o tom, že sliby o personálních změnách z dubna neplatí, tak se Radek John vyjádřil v tom smyslu, že tím pádem neplatí, že bychom neměli mít ministerstvo vnitra. Pokládám trošičku za naši chybu, že jsme vnitro vyklidili a byli jsme dotlačeni k odchodu.

Radek John je ale člověk, který nic neudělal, a nebyl žádný reálný důvod odcházet. Na druhou stranu jsem pokládala pozici vicepremiéra s reálnými kompetencemi za šanci pro Radka Johna účinně s korupcí bojovat a nezabývat se různými administrativními záležitostmi, jakými je běžný ministr zatěžován. Bohužel tím, že si nemohl vybrat svůj tým a nebyly vymezené ani kompetence, tak s tímto místem máme velký problém.

Poslankyně VV Dagmar Navrátilová

Poslankyně VV Dagmar Navrátilová

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Ani na vnitru nebyly dohody úplně správně a fér. Chtěli jsme sice nestranického ministra, ale došlo k okamžité výměně všech lidí, které tam Radek John přivedl. Nemysleli jsme si, že ty změny budou tak zásadní, nebo že si v případě, že bude mít post vicepremiéra, nebude moci přivést své lidi.

Na základě zkušenosti, kterou máme s vicepremiérem pro boj s korupcí, post nepokládáme v žádném případě za plnohodnotné zastoupení. Ani Legislativní radu vlády nepokládáme za plnohodnotné ministerstvo.

Co je podle vás plnohodnotné ministerstvo?

Naším cílem je boj s korupcí. Proto jsme chtěli resort vnitra. Další post, který má vliv na tento boj, může být mnohokrát zmiňované ministerstvo spravedlnosti.

V souvislosti s personálními změnami jsme požádali premiéra, aby zvážil setrvání ministra zemědělství Fuksy a obrany Vondry. Zde vidíme prostor pro to, kde by místa mohla být uvolněna. Tím ale neříkáme, že chceme ministerstvo zemědělství či obrany. Jde ale o jakýsi mechanismus, který by mohl situaci ve vládě rozhýbat.

To by znamenalo, že by ODS ztratila ministra bez náhrady. Dovedete si představit, že by na něco takového kývla?

Máte pravdu, že pokud bychom se bavili o ministerstvu spravedlnosti, ODS by ztratila ministerský post. Ale mohla by zaujmout třeba post ministra a šéfa Legislativní rady vlády.

Tedy, že by si ministr spravedlnosti Pospíšil ponechal jen dohled nad Legislativní radou vlády a Karolína Peake by ho nahradila?

Je to varianta, o které si myslím, že by mohla být reálná. Nechci to ale předjímat, protože to bude znamenat dlouhá vyjednávání.

Radek John mluvil o tom, že lidé podezřelí z neúsporného nakládání s penězi by měli z kabinetu odejít. Vztahuje se to i na TOP 09? VV požadovaly odchod ministra financí Kalouska, ten je ale z tohoto hlediska čistý.

Ano, s tím souhlasím. Bavíme se o ministrech ODS, především o panu Vondrovi a panu Fuksovi.

Co kdybyste dostali nabídku ministerstva spravedlnosti za předpokladu, že Vondra i Fuksa zůstanou ve vládě?

K případu pana Vondry bude mimořádná schůze ve Sněmovně, kterou podpoříme. Vondra je spoluzodpovědný za něco, co nebylo správné, a myslím, že je třeba politickou zodpovědnost převzít. V našem případě to udělal Vít Bárta, odešel z ministerstva dopravy a vzdal se kandidatury na předsedu. A to my požadujeme od koaličních partnerů.

Dovedla byste si představit rošádu na ministerstvech, například že by VV ztratily dopravu, školství a místní rozvoj a získaly třeba obranu, zdravotnictví a zemědělství?

To si nedovedu představit z jednoho prostého důvodu. Například ministerstvo školství. Pokud se Josef Dobeš rok o něco snaží a najednou by to měl zabalit a jít na jiné ministerstvo… Nejsme žádní brouci pytlíci. Jestliže začneme nějakou práci a teď bychom ji měli přerušit a začít jinou, to mi přijde naprosto nesmyslné.

A nepřijde vám stejně nesmyslné požadovat odchod Pospíšila z ministerstva spravedlnosti a nahradit ho Peake?

Ministerstvo spravedlnosti se zmiňuje v souvislosti s bojem proti korupci. I když s korupcí se dá bojovat všude. Ale na jedné skryté nahrávce (vyloučené poslankyně Kočí - pozn. red.) se mluví o tom, že my máme vnitro a oni mají spravedlnost. To jsou velmi klíčové resorty právě v tomto směru. Proto je na toto téma řeč.

Není to spíš tak, že jste ztratili vnitro, a proto chcete aspoň spravedlnost?

My chceme hlavně účinně bojovat s korupcí.

Měla by v písemném dodatku být tedy zakotvena i personální obměna kabinetu?

Myslím si, že ano. Jde o dodatek koaliční smlouvy, ve které je na ministerstvu životního prostředí ještě pan Drobil, na dopravě Vít Bárta. I v tomto smyslu je revize na místě.

Co kromě personálií má být obsahem dodatku?

To musíme nechat ještě na dalších jednáních. Naše velké téma je i boj s hazardem, kde bychom chtěli dosáhnout nějakých výsledků. To jsou věci, které si musíme jasně definovat a diskutovat o nich s partnery.

Poslanecký klub VV jednal čtyři hodiny. Co jste tam probírali?

Řešili jsme nejrůznější varianty, jak se v současné chvíli zachovat, protože revize koaliční smlouvy je jedna z několika možností. Pro tuto variantu se nakonec většina poslanců vyjádřila. Myslím, že se zdrželi tři lidé.

Jaká byla nálada v klubu?

Velmi konstruktivní, byla to živá diskuse. Rozhořčen určitě nikdo nebyl. Čtyři hodiny jednání jsou ale vyčerpávající.

Zaznívaly hlasy, aby to VV ve vládě zabalily?

Ty hlasy samozřejmě jsou. Podle mě je třeba si stanovit hranici, dokdy jde být součástí vlády. V této situaci neexistuje ideální či dobré řešení. Za vše budeme svým způsobem, jak my, tak možná i koaliční partneři, biti. Vždy se najdou pro a proti k vašemu rozhodnutí. Z praxe vím, že se většinou najdou ta proti.

Víme, že neexistuje ideální řešení, ale je třeba najít slušný kompromis. Nejsem zastáncem toho, abychom situaci hrotili a abychom se s partnery rozcházeli ve zlém. Jsme v politice a je třeba zachovat určitou míru klidu.

VV bojují s nízkými preferencemi. Nebude to veřejnost vnímat jako hlavní důvod pro další setrvání ve vládě? Odchodem z kabinetu jste vyhrožovali několikrát. Nejde skutečně jen o koryta?

Kdyby nám šlo o koryta, tak se Karolína Peake stala vicepremiérkou a šéfkou Legislativní rady vlády, jak nám to nabízeli koaliční partneři. Tam nám nabízeli i širší kompetence. Jsem si vědoma, že nečitelnost je bohužel důvodem poklesu našich preferencí mezi voliči.

Takže si myslíte, že jste nečitelní, protože máte nízké preference? Není to naopak?

Občas opravdu lavírujeme. Osobně dostávám řadu e-mailů, kde nás voliči vyzývají, abychom už konečně z vlády odešli a nepodíleli se na ní. Pro mě je alarmující procento lidí, kteří vládě nedůvěřují. Když osmdesát devadesát procent lidí nevěří vládě, tak se ptám, jestli u toho chceme být.

Evidentně ano.

Evidentně ano bych neříkala. Řekla bych to v té chvíli, kdybychom v úterý přistoupili na post šéfa Legislativní rady vlády. To procento lidí, kteří nevěří vládě, mě ale hodně děsí a pro nás to musí být hodně alarmující.

Nemají na tom procentu velký podíl viny právě VV? Třeba by vaším odchodem nedůvěra ve vládu klesla…

Myslím si, že VV na tom nemají takový podíl, jaký se nám přisuzuje. Podíl na tom má nedodržování dohod, vzájemné okopávání, útočení v rámci koalice. Bavili jsme se o tom, že je špatně, když v rámci koalice jednotliví partneři na sebe něco vytahují. Vzkazy přes média, podávání trestních oznámení také nepokládám za férové.

To vše ale dělají i VV.

Ano, ale nepokládám to za dobré řešení.