„Urychleně stahujeme umělecká díla zapůjčená do ciziny, naštěstí jich v této chvíli moc na světových výstavách není,“ řekl Právu ředitel sbírky moderního a současného umění pražské Národní galerie Tomáš Vlček.

Podle sdělení ministerstva kultury se to týká i obrazu zapůjčeného na současnou výstavu Édouarda Maneta v Musée d’Orsay v Paříži. Měl by se co nejdříve vrátit do Prahy. Hrozí, že by vzácné dílo mohlo dopadnout stejně jako obrazy ve Vídni.

Okresní soud ve Vídni předminulý týden rozhodl o tom, že nároky firmy Diag Human proti České republice jsou oprávněné a nařídil exekuci majetku ČR v Rakousku. Konkrétně jde o obrazy Tanečnice od Vincence Beneše a Dvě Ženy od Emila Filly a bronzovou plastiku Objetí od Otto Gutfreunda, které jsou od letošního února vystavovány na vídeňské výstavě Dynamik! Kubismus/Futurismus/Kinetismus.

„Galerie Belvedere s námi jedná korektně. Naši restaurátoři se zúčastnili transportu zadržených děl do depozitáře a rakouští kurátoři jednoznačně odmítli, aby byla polepena nálepkami o exekuci,“ řekl Právu Tomáš Vlček o osudu tří českých zabavených děl.

Umění jako rukojmí? Barbarství, míní Vlček

Vlček navíc dodal: „Rakušané nám řekli, že od dob Hitlera se v této renomované rakouské galerii nic podobného nestalo. Já sám si nedovedu představit Francouze, který by chtěl žít ve své zemi jako vážený občan a nechal by kvůli právním sporům se státem zabavit obraz z pařížského Louvre, půjčený někam na výstavu do ciziny. To by mezi Francouzi prostě jako vlastenec naprosto neobstál. Brát si umění jako rukojmí je prostě čin barbarství.“

Manetova výstava je v Paříži otevřena až do 17. července. V ohrožení je také český pavilón na Bienále v Benátkách, které se otevírá za několik dní, ale majitelem naší budovy je tu kromě České republiky i Slovensko. Letos tam expozici pořádá Ministerstvo kultury ČR a naši kulturu tu zastupuje výtvarník Dominik Lang.

Uzavření národního pavilónu, který by měl být otevřen do konce listopadu, by bylo velkou mezinárodní ostudou.