První potíže se na ostravském úseku objevily loni o prázdninách. Podle firmy Dopravní stavby Ostrava, které dálnici stavěly, se začaly na přibližně třistametrovém úseku dlouhém úseku objevovat nerovnosti. Na některých místech se vyskytly hrboly o velikosti několika centimetrů.

Nejdražší, ale už ne nejlepší

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které si stavbu dálnice objednalo, tehdy vady reklamovalo a vyžádalo si opravu a zjištění příčin vzniku nerovností. Ostravská část dálnice přitom patří k jedné z nejdražších v České republice, cena za jeden kilometr se vyšplhala na téměř 1 miliardu korun. Vysoké náklady stavebníci zdůvodňovali obrovskou náročností stavby.

Stavební firma zjistila, že je problém v podloží, jeden z navezených materiálů se začal totiž rozpínat. „Postupně jsme oslovili tři nezávislé geotechnické společnosti, aby nám pomohly odhalit příčiny a současně navrhly způsob opravy. Na základě sondáží, geodetických měření a laboratorních zjištění potvrdili odborníci jednu z hypotéz, že příčinou vad na silnici je rozpínání jednoho z materiálů použitých do násypu dálničního tělesa,“ uvedl hlavní stavbyvedoucí ostravské části dálnice D1 Petr Hanák ze společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava.

Rozpínání materiálu v náspu dokonce způsobuje tak velké problémy, že dochází k mírnému naklánění opěr dvou nedalekých mostů. Firma je proto také během opravy dálnice zajistí.
Kvůli stavbě ostravské dálnice bylo nutné navézt do jejího tělesa desítky miliónů tun materiálu, protože trasa vede rozsáhlým záplavovým územím.

„Jednalo se o hlušinu z dolu Paskov, strusku z odvalu Hrabová a materiál z odvalu Nové huti v Ostravě Kunčičkách,“ uvedl Hanák. Podle něho měly dodavatelem nakoupené materiály příslušné certifikáty jakosti a v násypech byly zpracovány podle příslušných platných norem a technologických postupů.

Stavební firma odmítá odpovědnost

Společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava proto odmítá vinu za problémy a chce o úhradě nákladů na opravy jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic. Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková uvedla, že zatím celou věc vedou jako reklamaci. „V současné době vedeme s firmou klasické reklamační řízení, pokud se neprokáže, že zhotovitel mohl příčinu ovlivnit, tak s ním budeme jednat,“ uvedla Vápeníková.

Podle ní úřady při povolování stavby dálnice stanovily jako podmínku, aby do náspu byly použity zmíněné odpadové materiály kvůli rekultivaci okolní krajiny. „Bez toho bychom nemohli začít stavět,“ podotkla Vápeníková.