Na dotaz Práva, proč Řebíček s předlohou otálí, odpověděl ve středu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka: „Stále ještě na tom pracujeme. Zřejmě to do vlády a pak do Sněmovny nepůjde jako samostatný návrh, ale jako součást velké novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která má změnit bodový systém.“

Přes toto prodlení ministerstvo dopravy nadále tvrdí, že rozšíření zákazu jízd kamiónů může nabýt účinnosti hned od 1. ledna 2009. V jaké podobě to nakonec bude, ovšem zcela jasné není.

Vláda přitom 3. září podpořila návrh šéfa Strany zelených Martina Bursíka, aby kamióny o hmotnosti nad 7,5 tuny nesměly po celý rok na silnice v pátek od 15 do 18 hodin a v neděli od 0 do 22 hodin.

„Tím, že páteční zákaz bude jen tříhodinový, nenarušíme řidičům kamiónů pracovní režim. Přitom to umožní bezpečnější cestu lidí na chalupy. Právě v pátek odpoledne totiž stoupá počet dopravních nehod,“ argumentuje Bursík.

Dosud páteční zákaz platil jen o letních prázdninách pro dálnice, rychlostní komunikace a silnice první třídy. Proti jeho rozšíření ostře protestuje sdružení autodopravců Česmad Bohemia, které v září při jednání s premiérem Mirkem Topolánkem navrhlo, aby se místo pátečního zákazu jízd zavedl pouze zákaz předjíždění.

Na otázku, jestli ministerstvo dopravy nepočítá také s touto možností, odpověděl Hanzelka: „Nevím o tom, že by se v chystaném návrhu novely silničního zákona počítalo se zákazem předjíždění. Uvidíme však, co s tím udělá Sněmovna.“