Nejvíce pokut vybrali revizoři v květnu, a to necelých 22 000. Naopak nejméně černých pasažérů chytili v prosinci - zhruba 15 000 lidí. Za jízdu bez zakoupeného lístku provinilec platí od letošního ledna 700 korun, minulý rok to bylo o 200 korun méně. Pokud ovšem pokutu neuhradí do 15 dnů, částka se vyšplhá na 950 korun.

V minulém roce mohli cestující na revizory narazit nejčastěji v tramvajích, kterých se týkalo přes 38 procent provedených kontrol. Na metro se kontroloři zaměřili především v červenci, kdy tam provedli přes 46 procent kontrol z celkového měsíčního počtu. Cestující v autobusech se naopak prokazovali platným jízdním dokladem nejvíce v lednu, na první měsíc připadlo na ně přes 29 procent ze všech prověrek. Lanovku revizoři navštívili pouze v únoru a prosinci.

Z celkového počtu přes 5,9 miliónu kontrolovaných pasažérů postihli revizoři téměř 230 000 lidí. V roce 2005 prověřili kontroloři zhruba 5,5 miliónu jízdních dokladů, v roce 2004 o zhruba 100 000 méně.

DP zvažuje turnikety v metru

Nejvíce na pokutách vybral DP v roce 2006, tedy přes 108 miliónů korun, i proto, že tehdy proběhlo nejvíce kontrol za poslední čtyři roky. Loni to bylo o zhruba sedm miliónů méně, údaj je podle Dydové zatím pouze orientační. V roce 2005 zaplatili cestující na pokutách 97 miliónů, v roce 2004 o zhruba deset miliónů korun méně.

Kontroly v pražské MHD
rok
počet kontrol (v miliónech)počet postihů
vybráno na pokutách (v miliónech)
2004
5,4
234 690
87
2005
5,5
249 420
97
2006
6,5
259 000
108
2007
5,9
228 914
101
zdroj: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Ne všichni černí pasažéři jsou s pokutou smířeni. Za minulý rok způsobili cestující kontrolorům 25 zranění. Dalších 22 napadení se obešlo bez újmy na zdraví.

"Během roku probíhají náborové akce, proškolovací kurzy, přesto se počet revizorů neustále pohybuje v průměru 136 revizorů," uvedla Dydová.

Revizoři jsou odměňováni podle tarifního stupně. K základní mzdě získávají prémie za uložené pokuty. Ze sankce zaplacené na místě dostávají 110 korun, z dodatečně zaplacené 150 korun. Od července budou odměny o desetikorunu vyšší. V roce 2007 vybral každý revizor průměrně 1 688 pokut.

Snížit počet cestujících, kteří jezdí v metru zadarmo, by mohlo znovuzavedení turniketového systému. DP zpracovává expertní studii, která má ukázat jeho výhody a nevýhody. Rozhodnutí by mělo padnout na začátku druhého čtvrtletí příštího roku. Kontroloři by se v tom případě přesunuli do tramvají a autobusů. Ve světě cestují uzavřeným metrem například v Paříži, New Yorku nebo ve Varšavě.

Černí pasažéři v jiných městech:
Revizoři v pardubické MHD loni zjistili o 16 procent víc černých pasažérů než v předminulém roce. Meziročně stoupl počet cestujících bez platného jízdního dokladu z 7 012 na 8 155 lidí.
Revizoři Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice uložili v loňském roce pokutu celkem 12 261 lidem. O rok dříve přitom činil počet odhalených černých pasažérů 12 854, v roce 2005 jich bylo 11 707.
Zhruba 2 000 černých pasažérů v Karlových Varech odhalují v posledních letech při kontrolách revizoři. Podle DP Karlovy Vary počet černých pasažérů klesá.
Revizoři Dopravního podniku Ostrava loni nachytali téměř 100 000 cestujících bez platné jízdenky, což je zhruba o 15 000 více, než o rok dříve.

V jihlavských městských autobusech a trolejbusech loni revizoři přistihli 5 076 cestujících bez platné jízdenky, což je přibližně o 950 provinilců více než v roce 2006. V obou letech byl proveden srovnatelný počet kontrol, proto si dopravní podnik myslí, že v minulém roce jezdilo víc lidí načerno.