Hlavní obsah

Za únavou, zadýcháváním, ale i padáním vlasů může stát nedostatek železa

21. 4. 2022, 5:55

Protože všechny buňky v těle potřebují pro své fungování kyslík, zároveň potřebují i železo, jež je součástí krevního barviva hemoglobinu, které se podílí na transportu kyslíku z plic do celého těla, svalové bílkoviny myoglobinu a také některých enzymů podporujících imunitní systém. Při jeho dlouhodobém nedostatku tak může dojít k nedostatečnému okysličování tkání či později k závažným zdravotním problémům.

Foto: Profimedia.cz

Nedostatkem železa trpí především ženy.

Článek

Tělo si železo nedokáže vytvořit samo, okysličení buněk je tak přímo závislé na příjmu tohoto prvku ze stravy. Jeho nedostatek hrozí hlavně ženám v reprodukčním věku, kdy jim tento prvek pravidelně odchází z těla během menstruace.

„Při silných či dlouhých menstruacích je potřeba zpozornět. Nadměrnou ztrátu železa si v tomto případě tělo začne kompenzovat využíváním jeho zásobáren. Lidský organismus si totiž zhruba jednu pětinu železa ukládá na horší časy,“ vysvětluje lékařka Václava Lorencová z laboratoře Synlab.

Nedostatek železa může ženy potrápit i v období těhotenství a kojení. Velké množství tohoto prvku totiž od matky čerpá pro svou potřebu dítě.

Doporučená denní dávka u těhotných a kojících žen je tak dvakrát vyšší než běžná dávka, která je 15 mg. V těhotenství a při kojení by tak žena měla přijmout celkem 30 mg železa denně.

Častější nedostatek tohoto prvku je zaznamenán i u vegetariánů a veganů, a to především proto, že organismus snáze absorbuje železo z masa než z rostlin.

Průběh menstruace může upozornit na vážný problém aneb Kdy vyhledat gynekologa

Zdraví

Nedostatkem železa mohou být ohroženi i muži, kteří by ho měli přijímat alespoň 10 mg denně.

„Pokud se anémie objeví u mužů, je nejprve potřeba pátrat po příčině ztráty železa. Za tou se může skrývat chronické krvácení, a to nejčastěji ze zažívacího traktu způsobené například hemeroidy. Jednat se může také o první symptom některého závažného onemocnění, mnohdy nádorového,“ upozorňuje Václava Lorencová.

Jak se nedostatek železa projevuje? 

Pokud má tělo železa nedostatek, nedokáže produkovat adekvátní množství červeného barviva hemoglobinu. „Nedostatek hemoglobinu se může projevit bledostí. Kromě kůže ale může být bledost patrná i na nehtech, očních víčkách či jazyku,“ vysvětluje pro Daily Mail odborník Greg Weatherhead.

Dalším projevem mohou být popraskané koutky a další záněty na sliznicích dutiny ústní. Objevit se ale může i sideropenická anémie neboli chudokrevnost z nedostatku železa.

Dále se deficit železa může projevit únavou, slabostí, apatií, zadýcháváním, ale i zvýšenou lámavostí nehtů či vypadáváním vlasů.

Dalším významným zdravotním problémem spojeným s nedostatkem železa je u žen i velmi silná menstruace. „Při nedostatku železa dochází k velmi silnému krvácení, takovou ztrátu krve tělo málokdy zcela obnoví. Za měsíc dojde ke stejnému úbytku znovu, což může být nebezpečné,“ vysvětluje gynekolog Jacques Moritz z gynekologického oddělení v Mount Sinai St. Luke’s Roosevelt v New Yorku.

Kolik vitaminu B12 potřebujeme a nejlepší způsob, jak ho doplnit

Zdraví

Málo železa se může projevit i jako syndrom neklidných nohou. Jedná se o velmi nepříjemnou záležitost, která se projevuje především večer a v noci, kdy se jedinci uchýlí ke klidu. Místo klidu je ale čekají velmi nepříjemné pocity, které lze zkrotit jen tak, že lidé začnou hýbat nohama (někdy i rukama). V lepším případě se tak nonstop v posteli převalují, v horším musejí vstát a jít se procházet.

Podle odborníků se tak děje právě z důvodu špatného vstřebávání železa ze stravy, což prokázala i studie zveřejněná v časopise Sleep Medicine, podle které u lidí s neklidnýma nohama došlo k výraznému zlepšení stavu v okamžiku, kdy 12 týdnů užívali doplňky stravy s vysokým obsahem železa.

Nedostatek kyslíku v krvi může vést i k nepravidelnému či příliš rychlému tepu, což se může projevit i jako bušení srdce. Tento stav se rozhodně nevyplácí podceňovat, jelikož může vést až k šelestům na srdci, rozšířenému srdci či v extrémních případech až k srdečnímu selhání.

Důležitá pravidelná kontrola

Nedostatek železa na sobě člověk nemusí dlouhou dobu pociťovat, nebo nespecifickým příznakům nevěnuje přílišnou pozornost. Čím dříve ale deficit železa objevíte, tím lépe se případným potížím předchází. Jedinou cestou, jak hladinu železa v organismu zjistit, je pravidelný test krve.

Doporučit vám ho může praktický lékař, ale můžete si jej i sami zaplatit. Abyste měli o hladině železa ve svém organismu reálnou představu, požádejte o kombinaci vyšetření aktuální i zásobní hladiny železa.

Efektivní recept na doplnění energie a zvýšení imunity

Styl

„V případě zjištění nedostatků aktivního i zásobního železa je nutné navštívit svého lékaře a především u mužů a již nemenstruujících žen zjistit příčinu ztrát. Poté je nutné ve spolupráci s lékařem nastavit vhodnou dlouhodobou léčbu. Tělo se musí z nedostatku železa vzpamatovat, proto je důležité v léčbě pokračovat do doby, než se doplní železo zásobní a pomine příčina zvýšených ztrát,“ dodává Lorencová.

Jak dodat tělu železo?

Pakliže jste na základě testu zjistili, že máte aktivní železo v normě, ale nízkou hladinu železa zásobního, doplňte ho tělu stravou. Nejlepším zdrojem tohoto prvku je červené maso, vnitřnosti a vejce.

Na železo je bohatá i některá zelenina, ta ale zároveň obsahuje organické kyseliny, jež brání jeho vstřebávání do krve.

Dostatek železa obsahuje např. melasa, kokos, mák, pažitka, petržel, čočka. Velký obsah železa lze nalézt i v některých lázeňských přírodních pramenech.

Železo lze v adekvátním množství doplnit potravinovými doplňky nebo v těžších případech léky s vyšším obsahem železa, které vám předepíše lékař.

Co zhoršuje vstřebávání železa? 

Vstřebávání železa v těle může být negativně ovlivněno různými látkami. „Léky na žaludeční kyselost, vláknina a vápník obsažený v mléce či mléčných výrobcích způsobí, že tělo nedokáže železo dobře vstřebat a využít. Stejný efekt má i nadměrné pití čaje a kávy.

Železo je naopak dobré kombinovat s dostatečným množstvím vitamínu C, který jeho vstřebávání usnadňuje,“ doporučuje Lorencová.

Ženy, které v těhotenství trpí chudokrevností, mají častěji děti s autismem a ADHD

Zdraví

Pozor na předávkování

U železa ale rozhodně neplatí přirovnání „čím více, tím lépe”. Nebezpečný je i přebytek železa v těle, zejména jeho hromadění v játrech, což může vést k poškození některých orgánů.

„Při nadbytku železa existuje zvýšené riziko vzniku cukrovky, infarktu nebo některých druhů rakoviny, a to především u starších lidí,“ varuje nutriční specialistka Rania Bataynehová.

Proto je důležité nechat si jednou za čas zkontrolovat jeho hladinu v krvi u lékaře pomocí krevních testů.

Reklama

Výběr článků