Hlavní obsah

Peer konzultanti umí zachytit krizi a pomoci z ní ven. V oblasti duševního zdraví jsou velkým přínosem

Vlastní zkušenosti přetavují v pomoc lidem, kteří se potýkají s duševním onemocněním nebo různými typy závislosti. Poskytují jim cennou podporu a naději. Proč je jejich činnost tak velkým přínosem? V čem spočívá? Může se stát peer konzultantem kdokoliv? Seznamte se s peer pracovníky.

Foto: Envato Elements

Peer konzultant je jako kamarád s podobnými zkušenostmi.

Článek

Říká se jim peer (z anglického vrstevník, rovnocenný) konzultanti nebo také peer pracovníci. V Česku působí v oblasti duševního zdraví zhruba dvanáct let. Na základě vlastních zkušeností pomáhají lidem, kteří procházejí něčím podobným. Umí naslouchat, sdílet a předávat. Jejich zkušenosti jsou neocenitelné v oblasti závislostí, duševního zdraví, dětské a dorostové psychiatrie, ale také například při problémech před a po porodu dítěte.

„Peer konzultant je člověk, který na základě své zkušenosti s duševním onemocněním funguje jako průvodce, komunikační most mezi dalšími profesionály v týmu a jako nositel naděje. Možná to je velká zkratka, ale pro mne jsou toto důležité body,“ vysvětluje vlastními slovy podstatu této profese Zbyněk Roboch, předseda občanského sdružení DIALOGOS a specialista prevence a podpory projektu Národního ústavu duševního zdraví PREPO.

Podle něj by bylo skvělé, kdyby se peerství dostalo do všech oblastí, minimálně ve zdravotnictví. Když peeři fungují u onkologických onemocnění, proč by nemohl být oficiálně peer diabetik, peer revmatik a podobně?

„Velká síla je v tom, že klient může zúročit peerem předané zkušenosti v jeho nepřítomnosti. V krizích a po krizích pak má z čeho těžit. Peer by měl vědět, co je krize i jak z ní ven. Byť žádná zkušenost není úplně stejná. Úspěch je potom zásluhou samotného člověka, který s nemocí, závislostí či jinými těžkostmi bojuje. Peer konzultant má podpůrnou funkci,“ upozorňuje peer konzultant a lektor Jan Botlík z Fokusu Praha.

Cesta k poslání peer pracovníka

Zkušenosti Jana Botlíka jsou bohaté: „Osm let neustálých pádů a vstávání zpět na nohy. Celkem asi čtrnáctkrát se mi sesypal svět. Vím, co je fungovat i nefungovat s vážnou duševní diagnózou. Jak se ,znefunkčnit‘ ze zotavování i jak se zas vrátit k funkčnosti. Braní i vynechávání léků, braní léků, které mi škodí, a léků, které mi pomáhají. Ne vždy jde totiž zotavení snadno a hned.“

Celkově prožil osmnáct let s vážnou duševní nemocí a šest a půl roku pracuje jako peer konzultant. Čerpá také z příběhů klientů a kolegů, které potkal, a ze sdílení obecně. „Zotavení a cesta po jeho dráze je velká zkušenost,“ konstatuje.

Zbyněk Roboch byl blízko pozici peer konzultanta v roli člena týmu nemocničního ombudsmana v Psychiatrické nemocnici Bohnice. „Působím jako peer lektor, peer advokát, někdy i peer hodnotitel. Mám osobní zkušenost s těžkou depresí, následnou hospitalizací a dalším procházením systémem péče o duševní zdraví. Na základě těchto zkušeností jsem se rozhodl podpořit svou aktivní účastí snahy o změnu systému péče.“

Připomíná, že to ale není jen o zkušenosti. Většina peerů při přípravě a vykonávání této zatím oficiálně neuznávané pozice prochází přípravnými kurzy a dalším vzděláváním.

Kdo a kde může pomoc peer konzultanta vyhledat

Možnosti využití podpory peer konzultantů se v poslední době rozšiřují. Jsou třeba v psychiatrických nemocnicích. „Jako příklad dobré praxe mohu uvést PN Bohnice, kde je momentálně, pokud se nepletu, osmnáct peerů, dále pak PN Opava, kde je jich více než deset, a myslím, že i tři peer rodinní příslušníci. V mnoha nemocnicích se peeři nově etablují a doufám, že i tam, kde momentálně nejsou, se nám povede tuto pozici podpořit,“ říká Zbyněk Roboch.

Doplňuje, že peeři dlouhodobě fungují také v centrech duševního zdraví, v komunitních týmech poskytovatelů sociálních služeb v oblasti duševního zdraví, ve svépomocných skupinách a v dalších oblastech.

Proč je role peerů tak důležitá

Kvalitní peer konzultant, na rozdíl od jiných profesionálů v této oblasti, je specifický tím, že má nepřenositelnou vlastní zkušenost. „Peer rozumí tomu, čím si klient prochází. Ví přibližně, co zažívá, protože něco velmi podobného zažil on sám. Klientovi rozumí nejen lidsky, ale do jisté míry právě i zkušenostně,“ vysvětluje Jan Botlík.

Výběr článků

Načítám