Hlavní obsah

Proč jste to vypnul? Nahrávka z kokpitu naznačuje pochybení kapitána tragického letu Air India

2:32
2:32

Poslechněte si tento článek

Ahmadábád

Přepínače paliva Boeingu 787-Dremliner při letu Air India 171 a s nimi i proudění paliva do motorů vypnul kapitán letu Sumeet Sabharwal, naznačuje audionahrávka z kokpitu. S odkazem na zdroj obeznámený s předběžnými závěry vyšetřování amerických představitelů to zveřejnila agentura Reuters. Pochybení jednoho z pilotů naznačovala už předběžná zpráva o havárii indických vyšetřovatelů. Ta ale nespecifikovala, který z pilotů se měl provinit.

Pád letadla Air India nepřežilo 241 lidí na palubě a 19 na zemiVideo: Reuters

Článek

Podle nahrávky letadlo při vzletu ovládal první důstojník Clive Kunder, který se kapitána Sabharwala zeptal, proč přepínače vypnul. Ten mu odpověděl, že to neudělal. První důstojník mu pak řekl, ať je znovu zapne, což se podle zápisu o událostech před havárií v Ahmadábádu stalo.

Zdroj Reuters ale zdůraznil, že vyšetřování ještě nepotvrdilo, zda právě vypnutí přepínačů bylo příčinou havárie, která si vyžádala životy 260 lidí.

Ani to, že Sabharwal přepínače skutečně vypnul, nebylo dosud možné definitivně potvrdit, protože neexistují videozáznamy, jež by to jasně ukázaly. Přesto už se v určitých indických mediálních sférách začala šířit teorie, že pilot poslal letadlo k zemi úmyslně a jednalo se tak o sebevraždu. Tuto teorii odsoudil i indický Vyšetřovací úřad leteckých nehod (AAIB), který havárii vyšetřuje.

Let Air India 171 z Ahmadábádu do Londýna 12. června krátce po startu ztratil tah motorů a pouhých 31 vteřin po vzletu se z výšky 198 metů zřítil doprostřed kampusu zdravotnické vysoké školy. Při havárii zemřelo 241 z 242 lidí na palubě a dalších devatenáct lidí na zemi.

Havárie letadel jsou ve většině případů výsledkem souhry několika faktorů a mezinárodní pravidla tak vyšetřovatelům dávají značné množství času. Finální zprávu by však měli zveřejnit do roka od havárie.

Výkonný ředitel aerolinky Air India Campbell Wilson však v interním memorandu už v pondělí uvedl, že podle předběžné zprávy o vyšetřování nebyly nalezeny žádné mechanické závady nebo pochybení při údržbě. Zpráva nezahrnovala ani žádná bezpečnostní doporučení pro Boeing nebo výrobce motoru GE.

Odbory indických pilotů po havárii upozornily také na to, že Boeing 787 má stejný design přepínačů jako Boeing 737. U toho bylo zaznamenáno několik případů, kdy byl přepínač nainstalován bez funkčního zamykání, které má zabránit jeho vypnutí omylem. Americký Federální úřad pro letectví a společnost Boeing už ale po zveřejnění předběžné zprávy vydaly vlastní notifikace, že přepínače jsou bezpečné.

Výběr článků

Načítám