Článek
ICPA ve svém sobotním vyjádření trvá na tom, že posádka letounu „jednala v náročných podmínkách v souladu s jejich výcvikem a zodpovědnostmi a z pilotů by na základě domněnky neměli být děláni padouši“.
„Bez ověřených důkazů nedbale navrhovat sebevraždu pilotů je jasným porušením etického zpravodajství a poškození úcty profese,“ stojí ve vyjádření asociace.
Teorie vznikla na základě předběžné zprávy vyšetřovatelů letecké katastrofy, která sice piloty neviní, ale stojí v ní, že krátce po vzletu letounu byly vypnuty oba přepínače paliva, informuje BBC. Podle expertů i dalších pilotů jsou tyto přepínače navrženy tak, aby zabránily náhodné aktivaci, a proto je za ně před pohybem nutno zatáhnout, aby se odemkly. Dále nechtěné aktivaci brání ochranná konzola.
Audionahrávka z kokpitu letadla zaznamenala, jak se jeden z pilotů zeptal druhého, proč přepínače vypnul, ale ten mu odpověděl, že to neudělal. Data ukazují, že pak byly přepínače zase zapnuty. Zpráva o vyšetřování neuvedla, která replika náležela kterému pilotovi. Zároveň neposkytla žádné vysvětlení, jak mohly být přepínače vypnuty.
Určité sekce médií a sociálních sítí proto začaly šířit variantu, že havárie letounu v Ahmadábádu byla ve skutečnosti případem úmyslné sebevraždy jednoho z pilotů. „Spekulativní narativy v sekci médií a veřejné debatě, obzvlášť lehkovážné a nepodložené narážky na sebevraždu pilota, nás hluboce rozrušily,“ stojí ve vyjádření ICPA.
„Řekneme to jednoznačně jasně: Takové tvrzení nemá v této fázi absolutně žádný základ a narážky na tak vážné obvinění na základě nekompletní nebo předběžné informace jsou nejen nezodpovědné, ale jsou hluboce necitlivé k jedincům, kterých se to týká, a jejich rodinám,“ píše se dál ve vyjádření.
Let 171 vzlétl 12. června s 242 lidmi na palubě na cestu do Londýna, ale jen o pár vteřin později se zřítil. Havárie si vyžádala životy 241 lidí na palubě a dalších devatenácti na zemi. Předběžné vyšetřování katastrofy vedla indická vláda spolu s experty z Boeingu, General Electric, Air India a s indickými regulátory. Finální závěry vyšetřování by ale měly být zveřejněné až za rok.
Dlouhodobé problémy s přepínači
K předběžným závěrům vyšetřování letecké tragédie se v sobotu vyjádřila také Indická asociace pilotů aerolinií (ALPA India), další odborová skupina zastupující indické piloty. Ta zdůraznila zveřejněnou informaci, že americký Federální úřad pro letectví v prosinci 2018 vydal zvláštní varování, že přepínače paliva některých Boeingů 737 byly nainstalovány s vypnutým zamykáním.
Tato vada ovšem nebyla považována za natolik nebezpečnou, aby vedla k vydání právně vymahatelného příkazu k nápravě. Letouny Boeing 787-8 včetně toho, který se zřítil v Ahmadábádu, používají stejný design přepínačů jako Boeing 737.
ALPA India dále zkritizovala „tajnosti kolem vyšetřování“ havárie letu Air India a tvrdí, že se jej neúčastní „dostatečně kvalifikovaný personál“. Proto požaduje přizvání k vyšetřování aspoň v roli pozorovatelů, aby bylo skutečně nezaujaté.
„Přijde nám, že je vyšetřování hnáno směrem k předpokládání viny pilotů a proti tomuto myšlenkovému pochodu silně protestujeme,“ řekl předseda asociace kapitán Sam Thomas.