Hlavní obsah

Asociace indických pilotů se ohradila proti spekulacím, že let Air India poslal pilot k zemi úmyslně

3:46
3:46

Poslechněte si tento článek

Asociace indických komerčních pilotů (ICPA) se v sobotu ohradila proti teorii šířené médii a na sociálních sítích, že jeden z pilotů letu Air India 171 způsobil havárii stroje úmyslně. Tato teorie se začala šířit po zveřejnění informace, že motor letounu Boeing 787 Dreamliner byl krátce po vzletu odstřižen od paliva, což by mělo být možné provést jen manuálně. Při havárii letounu zemřelo 260 lidí.

Pád letadla Air India nepřežilo 241 lidí na palubě a 19 na zemiVideo: Reuters

Článek

ICPA ve svém sobotním vyjádření trvá na tom, že posádka letounu „jednala v náročných podmínkách v souladu s jejich výcvikem a zodpovědnostmi a z pilotů by na základě domněnky neměli být děláni padouši“.

„Bez ověřených důkazů nedbale navrhovat sebevraždu pilotů je jasným porušením etického zpravodajství a poškození úcty profese,“ stojí ve vyjádření asociace.

Teorie vznikla na základě předběžné zprávy vyšetřovatelů letecké katastrofy, která sice piloty neviní, ale stojí v ní, že krátce po vzletu letounu byly vypnuty oba přepínače paliva, informuje BBC. Podle expertů i dalších pilotů jsou tyto přepínače navrženy tak, aby zabránily náhodné aktivaci, a proto je za ně před pohybem nutno zatáhnout, aby se odemkly. Dále nechtěné aktivaci brání ochranná konzola.

Audionahrávka z kokpitu letadla zaznamenala, jak se jeden z pilotů zeptal druhého, proč přepínače vypnul, ale ten mu odpověděl, že to neudělal. Data ukazují, že pak byly přepínače zase zapnuty. Zpráva o vyšetřování neuvedla, která replika náležela kterému pilotovi. Zároveň neposkytla žádné vysvětlení, jak mohly být přepínače vypnuty.

Určité sekce médií a sociálních sítí proto začaly šířit variantu, že havárie letounu v Ahmadábádu byla ve skutečnosti případem úmyslné sebevraždy jednoho z pilotů. „Spekulativní narativy v sekci médií a veřejné debatě, obzvlášť lehkovážné a nepodložené narážky na sebevraždu pilota, nás hluboce rozrušily,“ stojí ve vyjádření ICPA.

„Řekneme to jednoznačně jasně: Takové tvrzení nemá v této fázi absolutně žádný základ a narážky na tak vážné obvinění na základě nekompletní nebo předběžné informace jsou nejen nezodpovědné, ale jsou hluboce necitlivé k jedincům, kterých se to týká, a jejich rodinám,“ píše se dál ve vyjádření.

Let 171 vzlétl 12. června s 242 lidmi na palubě na cestu do Londýna, ale jen o pár vteřin později se zřítil. Havárie si vyžádala životy 241 lidí na palubě a dalších devatenácti na zemi. Předběžné vyšetřování katastrofy vedla indická vláda spolu s experty z Boeingu, General Electric, Air India a s indickými regulátory. Finální závěry vyšetřování by ale měly být zveřejněné až za rok.

Dlouhodobé problémy s přepínači

K předběžným závěrům vyšetřování letecké tragédie se v sobotu vyjádřila také Indická asociace pilotů aerolinií (ALPA India), další odborová skupina zastupující indické piloty. Ta zdůraznila zveřejněnou informaci, že americký Federální úřad pro letectví v prosinci 2018 vydal zvláštní varování, že přepínače paliva některých Boeingů 737 byly nainstalovány s vypnutým zamykáním.

Tato vada ovšem nebyla považována za natolik nebezpečnou, aby vedla k vydání právně vymahatelného příkazu k nápravě. Letouny Boeing 787-8 včetně toho, který se zřítil v Ahmadábádu, používají stejný design přepínačů jako Boeing 737.

ALPA India dále zkritizovala „tajnosti kolem vyšetřování“ havárie letu Air India a tvrdí, že se jej neúčastní „dostatečně kvalifikovaný personál“. Proto požaduje přizvání k vyšetřování aspoň v roli pozorovatelů, aby bylo skutečně nezaujaté.

„Přijde nám, že je vyšetřování hnáno směrem k předpokládání viny pilotů a proti tomuto myšlenkovému pochodu silně protestujeme,“ řekl předseda asociace kapitán Sam Thomas.

Výběr článků

Načítám