Článek
Jaký je osud letu MH370 je stále nejasné. Vyšetřovacích verzí je hned několik - jako nejpravděpodobnější se jeví ta, podle níž letadlo havarovalo a jeho trosky se nacházejí v moři. Vzhledem k tomu, že po odpojení identifikačního transpondéru letělo ještě čtyři hodiny, je pátrání mimořádně náročné - letadlo může být kdekoliv mezi Indií a Austrálií.
Méně pravděpodobný se jeví únos, při kterém by letoun někde nepozorovaně přistál. Vzhledem k velikosti letounu Boeingu 777-200ER je však velmi nepravděpodobné, že by letadlo dosedlo na zem, aniž by jeho pohyb zaznamenaly radary. Navíc k přistání potřebuje více než kilometrovou dráhu.
Stroj ztratil kontakt s řízením letového provozu 8. března v 02:40 místního času , a jeho poslední komunikace se satelitem byla v 08:11 ve stejný den. Zdroje z vyšetřování tvrdí, že možný únos měl na svědomí někdo s velkými zkušenostmi s létáním - letadlo bylo po změně směru řízeno tak, aby se vyhnulo radarům.
Stroj cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu, mohl někdo přinutit změnit směr a záměrně odpojit jeho komunikační a identifikační zařízení.
Boeing 777-200ER - základní informace |
---|
Jde o upravenou verzi modelu Boeing 777-200, nabízí se ve třech konfiguracích - pro 301, 400 a 440 cestujících. |
Maximální dolet: 14 305 kilometrů (kapacita palivových nádrží - 171 170 litrů) |
Maximální vzletová hmotnost: 297 550 kg |
Maximální cestovních rychlost: 0,84 Mach (1 002 km/h) |
Délka: 63,7 metrů, rozpětí křídel: 60,9 metrů |
Cena: přibližně 200 000 000 dolarů (cca 3,94 miliard korun) |
Zdroj: Boeing |
Boeing 777 společnosti Malaysian Airlines zachytily vojenské radary v oblasti indického souostroví Andamany a Nikobary. Stalo se tak téměř hodinu poté, co stroj zmizel z civilních radarů o několik stovek kilometrů na východ. Satelity naposledy zachytily letadlo o dalších šest hodin později.
Většinu pasažérů letadla tvořili Číňané. Čínské ministerstvo zahraničí v sobotu požádalo Malajsii, aby Pekingu poskytovala podrobnější a přesnější informace. Čínská vláda zároveň do Malajsie vyslala technický tým, který má pomoci s vyjasněním záhadného zmizení stroje.
Letadlo mohlo letět ještě osm hodin
Pátrání po stroji v Jihočínském moři nyní končí a zaměří se na dvě možné oblasti, kde by se letadlo mohlo podle satelitních dat nacházet. Jde o rozsáhlé území mezi severem Thajska a Kazachstánem, druhou oblastí je pak jižní část Indického oceánu na jih od Indonésie. Letadlo mělo podle úřadů dostatek paliva na to, aby pokračovalo v letu zhruba osm hodin.
Dvě čínské válečné lodě, které pátraly po letounu v Thajském zálivu Jihočínského moře, podle čínského ministerstva obrany zamířily do Malackého průlivu západně od Malajsie.
Policie začala v pátek prohledávat dům třiapadesátiletého kapitána letadla Zaharieho Ahmada Shaha. Výsledky šetření ale zatím nejsou k dispozici.