Hlavní obsah

Již pět ropných tankerů, které kotvily v ruských přístavech, letos poškodily miny

2:09
2:09

Poslechněte si tento článek

Již pět různých ropných tankerů letos poškodil výbuch magnetické miny. Všech pět v týdnech před výbuchem kotvilo v ruských přístavech a podezření ze sabotáže tak padlo na Ukrajinu, která se již čtvrtým rokem brání ruské invazi. Kyjev se k situaci zatím nevyjádřil, ale jeho bezpečnostní složky mají na svědomí už několik podobných operací.

Foto: Profimedia.cz

Ropný tanker Vilamoura

Článek

Poslední lodí, kterou letos poškodila magnetická mina, se minulý týden stala řecká Vilamoura, kterou výbuch otřásl u pobřeží Libye, což vedlo k zaplavení její strojovny, informuje list The Financial Times. Ukrajinská rozvědka tento tanker v úterý označila za součást ruské stínové flotily.

K předchozím čtyřem útokům došlo v lednu a únoru. Až na tanker zasažený v Baltském moři všemi ostatními loděmi otřásl výbuch ve Středozemním moři. Všech pět tankerů krátce před výbuchy min kotvilo na Maltě, čtyři z nich v Libyi.

Bezpečnostní experti se dosud téměř jednomyslně domnívali, že za útoky stojí Ukrajina, ale útok na Vilamouru to změnil. Mina totiž zasáhla její trup, zatímco v předchozích případech byl zasažen bok tankerů. To vzbudilo teorie, že sabotáže nejsou dílem jediné strany.

„Zůstává řada alternativních možností včetně libyjských činitelů a dalších států, které mají tu schopnost a možná i motiv,“ řekl šéf poradenství expertní skupiny pro námořní bezpečnost EOS Risk Group Martin Kelly.

Čtyři z poškozených tankerů patřily dobře známým řeckým a kyperským majitelům. Vilamoura je součástí Cardiff Group vlastněné Georgem Economouem. Seacharm, jež byla zasažená v lednu u Turecka, a Seajewel, jež dostala zásah v únoru u Itálie, patří k Thenamaris vlastněné Nikolasem Martinosem. Grace Ferrum poškozená v únoru u Libye patří kyperské společnosti Cymare. Jedinou výjimkou je Koala, zasažená v únoru u ruského přístavu Usť-Luga, na kterou Evropská unie v květnu uvalila sankce kvůli přepravě ruské ropy.

Ostatní lodě též přepravovaly ropu, ale neporušily přitom pravidla G7, podle nichž je zakázáno přepravovat ruskou ropu koupenou za víc než 60 dolarů (1256 korun) za barel. Tyto lodě také kotvily jen v ruských přístavech, ze kterých se přepravuje ropa z Kazachstánu, na kterou se sankce nevztahují.

Výběr článků

Načítám