Hlavní obsah

Cyril a Metoděj v gotice. Papalášská show na Slovensku čelí ostré kritice

2:56
2:56

Poslechněte si tento článek

Bratislava

Rozdávání klobouků a svítilen s logem ministerstva obrany, uzavřený galavečer jen pro vyvolené a výtky k „vizuální dezinterpretaci historie“. Letošní oslavy příchodu Cyrila a Metoděje na Devíně čelí na Slovensku ostré kritice odborníků i veřejnosti. Odborníkům vadí například to, že příchod věrozvěstů, kteří měli na Velké Moravě v 9. století šířit vzdělanost, byl vizuálně zasazen do románských a gotických kulis, tedy stylů, které přišly o několik staletí později. Mluví o dezinterpretaci historie.

Foto: Facebook Andrej Jaroš

Oslavy Cyrila a Metoděje na Devíně

Článek

Oslavy příchodu slovanských věrozvěstů organizovalo ministerstvo obrany pod vedením Roberta Kaliňáka (Směr). Rozdávání předmětů s logem ministerstva obrany mnozí vnímali jako nevhodnou propagaci státní instituce.

Po kritice oslav za tři čtvrtě milionu eur (18,5 milionu korun) se svého „ocenění“ dočkal i samotný program galavečera, který zakončil celodenní akci. Kritizována byla nejen pompéznost akce, ale i to, že byl určen pouze pro pozvané hosty, zatímco běžní lidé mohli program sledovat jen na velkoplošných obrazovkách nebo v televizi.

Podle kritiků je navíc v rozporu s odkazem Cyrila a Metoděje, aby se jejich památka připomínala takto nákladným a okázalým způsobem.

Dezinterpretace minulosti, hodnotí to historik

K hlasům nespokojených se přidal také historik umění a galerista Andrej Jaroš, který v minulosti působil přímo na ministerstvu kultury.

„Podle vládní vizuální dezinterpretace nám soluňští bratři Cyril a Metoděj přinesli na naše území gotiku!“ podivil se odborník projekcím znázorňujícím lomené oblouky typické právě pro gotiku. Počátek tohoto stylu se přitom datuje zhruba do poloviny 12. století, věrozvěsti ale na Velkou Moravu dorazili v rámci své misie v roce 863, tedy o tři staletí dříve.

Použity byly i románské oblouky, tedy styl typický pro 11. a 12. století.

Jaroš dále ostře kritizoval akci na Devíně jako nákladnou pseudonárodní a provládní maškarádu v době ekonomických škrtů. Podle něj šlo o „okázalý a kýčovitý spektákl plný papalášů“, přičemž vláda zneužila historický odkaz Cyrila a Metoděje k vlastní propagaci a šířila i historické dezinformace.

Foto: Facebook, Novinky

Ida Rapajčová/ Oslavy Cyrila a Metoděje na Devíně

„Už jen toto samotné považuji za mimořádně velkou a neakceptovatelnou zavádějící chybu, dezinformaci, která ve velkém dezinterpretuje dějiny. Taková umělecká stylizace ukazuje na hrubou neznalost historie a ani její pseudohistorizující stylizace není omluvitelná, zejména pokud je masově prezentována široké veřejnosti jako fakt šířený oficiálními státními masmédii. Je to velké faux pas, když je historická událost podávána takto (vědomě či nevědomě) zavádějícím způsobem,“ uvedl Jaroš.

Foto: Facebook Andrej Jaroš

Oslavy Cyrila a Metoděje na Devíně

Kritizoval také populistické zneužívání panslavismu a východních symbolů, přičemž připomněl, že skutečné historické dědictví Slovenska je mnohem složitější a nelze jej zjednodušovat ani využívat k politickým účelům. Podle Jaroše oslavy odvádějí pozornost od skutečných problémů obyvatel a vytvářejí falešný obraz národní identity.

Související témata:

Výběr článků

Načítám