Hlavní obsah

Válka na sociálních sítích: Babiš má snazší publikum, Fialovi chybí empatie

5:06
5:06

Poslechněte si tento článek

Sociální sítě hrají v předvolební kampani stále významnější úlohu. Dochází tam ke střetu mezi politickými stranami, ale také mezi dvěma hlavními lídry, kteří by se po volbách rádi ujali pozice premiéra, tedy šéfem ANO Andrejem Babišem a předsedou ODS Petrem Fialou. V on-line světě v počtu sledujících suverénně vede Babiš, Fialův tým se snaží jeho náskok dotáhnout.

Foto: Facebook Andreje Babiše, Novinky

Andrej Babiš sdílí na svém Facebooku i fotografie ze soukromí.

Článek

„Ze své podstaty jsou sociální sítě extrémně důležité. Umožňují zasáhnout velký počet lidí skoro zdarma nebo za málo peněz. Na rozdíl třeba od billboardů můžete na sociálních sítích velmi dobře cílit na určitou skupinu. Můžete si vybrat množinu lidí, které chcete oslovit, ať regionálně, nebo věkově. Jste pak schopni mluvit ke své konkrétní cílovce,“ popisuje expert na politický marketing Karel Komínek.

V říjnu loňského roku vstoupil Petr Fiala za velkého údivu na TikTok, který navzdory doporučení bezpečnostních služeb používají i jeho političtí konkurenti a kolegové. Dramatický hudební podkres prvního příspěvku, který zachycoval premiéra, jak se připravuje do práce, budil dojem, že jeho komunikace směrem k veřejnosti se nyní radikálně změní. Nic zásadního se však nestalo. Za osm měsíců jeho tiktokového působení mělo největší ohlas video, na kterém jezdí na židli a směje se. Dosud ho zhlédlo skoro 494 tisíc lidí.

Celkem však dle Fialova týmu sledovanost tiktokového účtu stoupá a v posledních měsících některé příspěvky překonaly i sledovanost příspěvků předsedy ANO.

@p_fiala

🚲👍🏻

♬ původní zvuk - Maky

Andrej Babiš je už roky na všech sociálních sítích „jako doma“. Jeho nejpopulárnější příspěvky dosahují i milionu zhlédnutí, nejvíce – 1,5 milionu – získalo tiktokové video z roku 2023, na kterém odpovídá na otázky, zda má raději „smažák“, nebo pizzu.

@andrejbabis

Moje volba? 😎 Sledujte do konce 🙈😂 #trend #challenge #andrejbabis #sranda

♬ původní zvuk - Andrej Babiš

Značné rozdíly jsou i ve velikosti množiny lidí, které politici pravidelně oslovují. Fiala má na TikToku „pouze“ 15,1 tisíce sledujících, Babišův obsah odebírá 192 tisíc lidí. To však nehraje až tak velkou roli. Příspěvky se totiž zobrazují podle složitějších algoritmů, a i účty s nízkým počtem fanoušků mohou mít vysoký dosah.

@p_fiala

„TikTok nám umožňuje oslovit mladší generaci uvolněnějším a kreativním způsobem, Facebook je pro nás klíčový pro budování stabilní komunity a sdílení delšího obsahu, Instagram využíváme více pro vizuálně silné a emotivní příběhy, X je platformou pro rychlou a aktuální komunikaci,“ popsal Novinkám poradce premiéra Václav Smolka. Pro Babiše je podle jeho mluvčího Martina Vodičky každá síť důležitá. „Z hlediska celkového dosahu je to samozřejmě Facebook, ale jiná je komunita na Instagramu nebo třeba TikToku,“ řekl Novinkám.

Babiš má však navrch i na ostatních sociálních sítích. Fialův Facebook sleduje 123 tisíc lidí, Babišův 428 tisíc, poměr na Instagramu je 74,4 tisíce pro Fialu a 163 tisíc pro Babiše. Nejvyrovnanější souboj svádějí na X, kde má Fiala přes 367 tisíc „fanoušků“ a Babiš 518 tisíc.

@andrejbabis

Fiala i Babiš zásobí podcasty i pořady

Vzhledem k blížícím se volbám přicházejí oba politici se stále novými formáty a pořady, kterými se na sítích snaží oslovit další voliče. Babiš takto před několika měsíci spustil podcast „Sorry jako“, ve kterém debatuje s místopředsedou ANO Karlem Havlíčkem, nebo Hlasovku, v níž odpovídá na dotazy občanů.

Výběr článků

Načítám