Článek
Uvnitř nového kabinetu mohou rychle přijít konflikty, například mezi „pravicovými“ plány Motoristů a „levicovými“ záměry hnutí ANO a SPD. Pak by byli poslanci pod tlakem, aby podpořili věci, které se jim nelíbí.
A pokud by Motoristé ve velkém neplnili své předvolební sliby, voliči by se od nich začali odvracet. Pak se může rozklížit celá strana. „Z té by se tak stala strana na jedno použití, jejíž úloha by se vyčerpala tím, že umožnila vznik vlády Andreje Babiše,“ říká politolog Lubomír Kopeček z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.
Nestraníci v poslaneckých klubech českých politických stran jsou podle politologa Víta Hlouška z Metropolitní univerzity Praha rostoucím trendem: „Strany nemají v Česku dobrou pověst a jsou málo populární. Silným osobnostem, které chtějí být v parlamentu a ve vládě, proto často nestojí za to, aby do nich vstoupily.“
Motoristé jsou poměrně nová strana. Vzali tedy na své kandidátky známé tváře bez politické příslušnosti. Jejich poslanecký klub tudíž sdružuje velmi různorodé osobnosti, které toho měly ve svém dosavadním nepolitickém životě málo společného.
Například bývalá nejvyšší státní zástupkyně Vesecká je jednou z klíčových osobností české justice. Lidé si ji pamatují třeba díky tomu, že se jí její předchůdkyně Marie Benešová musela omluvit za výrok, ve kterém ji označila za součást „justiční mafie“.
Nebo díky tomu, že hrála důležitou úlohu v odsouzení prokurátorky Ludmily Brožové-Polednové za justiční vraždy z 50. let 20. století, včetně procesu s Miladou Horákovou.
Oto Klempíř je zase český textař a bývalý frontman kapely J.A.R. Veřejně se přiznal ke spolupráci s komunistickou Státní bezpečností a tvrdil, že ho ke spolupráci donutili vyhrožováním.
V poslaneckém klubu Motoristů je také Miroslav Krejčí, exředitel Cermatu, tedy státní organizace, která má na starosti přijímací řízení na střední školy a státní část maturit, zmíněný ekonom Pikora nebo Turkova spolupracovnice Gabriela Sedláčková.
Klub Motoristů nemusí vydržet
Podle Kopečka mohou právě tyto nejen profesní rozdíly přispět k tomu, že klub Motoristů bude nestabilní, jeho členové budou prosazovat vlastní ambice a může se drolit.
„Bude to záviset také na tom, jestli je někdo udrží pohromadě. Nový předseda klubu Boris Šťastný by to mohl vzhledem ke svým zkušenostem ze Sněmovny zvládnout, ale uvidíme,“ říká Kopeček. Šťastný má ale nyní nakročeno do vládních pozic, tudíž jeho setrvání v čele klubu není jisté. Místopředsedou klubu je sněmovní nováček 23letý Matěj Gregor.
Významným katalyzátorem soudržnosti mohou být křesla ve vládě a vlivné funkce na ministerstvech či jiných úřadech. Čím více a čím významnější budou, tím spíše podle Hlouška vydrží klub pohromadě. Teď jsou Motoristé v euforii z toho, že se dostali do parlamentu a že budou pravděpodobně součástí nové vlády, kde navíc budou mít silné zastoupení.