Hlavní obsah

Inkluzi nová vláda rušit nebude, čeká ji revize. Na dopravu hledá finance

Jednání o školství mezi hnutím ANO, SPD a Motoristy se podle všeho zdařila. Potenciální koalice se shodla na revizi inkluze, SPD i Motoristé zároveň akceptovali Roberta Plagu (za ANO) jako kandidáta na ministra školství. Zástupci všech tří subjektů, kteří domlouvají budoucí vládní kabinet, se shodli i na plánech v oblasti dopravy a vnitra.

Foto: Petr Horník, Právo

Dopoledního jednání o školství se za SPD účastnil také poslanec Miroslav Ševčík.

Článek

„Dohodli jsme se, že se to musí změnit a že se to zlepší,“ odpověděl na dotaz ohledně rušení inkluze ve školství bývalý děkan Národohospodářské fakulty VŠE a nyní poslanec SPD Miroslav Ševčík. Na odchodu ze středečního jednání v dobrém rozmaru naznačil, že inkluze, tedy společné vzdělávání všech dětí včetně těch se speciálními potřebami, se jako celek rušit nebude. Večer to potvrdila také místopředsedkyně ANO Alena Schillerová s tím, že inkluzi čeká „zásadní revize“.

Jednání o školské části programového prohlášení rodící se vlády Andreje Babiše (ANO) se přibližně o šedesát minut protáhlo, trvalo celkem čtyři hodiny a přineslo shodu. „Myslím si, že jsme udělali rozumné kompromisy,“ uvedl k němu první místopředseda ANO Karel Havlíček s tím, že detaily chce hnutí ANO zveřejnit na konci týdne.

Nejspornějším bodem jednání byla dle očekávání inkluze, konkrétně její rušení, které původně požadovali oba koaliční partneři hnutí ANO. Naopak Plaga ani odborná obec s tím nesouhlasili. Předseda hnutí SPD Tomio Okamura nicméně již na schůzku šel s tím, že je potřeba nechat prospěšné a změnit nevyhovující prvky inkluze, aniž by jmenoval konkrétní opatření. Následně potvrdil, že se navzdory radikálnějšímu náhledu SPD všechny tři strany dohodly na kompromisu.

Problém nakonec nevyvstal ani nad osobou Roberta Plagy. Ještě v září o něm předseda Motoristů Petr Macinka v podcastu Seznam Zpráv prohlásil, že „Plaga bude problém“, to však po středečním jednání již neplatí. Plaga měl podle zjištění Novinek při jednání s SPD a Motoristy naopak „ustupovat všude tam, kde to bylo možné“.

„Nikdo nechce, aby dálnice končila v pampeliškách“

„Shodli jsme se, že budeme pokračovat v klíčových dopravních stavbách,“ řekl Havlíček k jednáním o dopravě. Konkrétně přitom jmenoval například dostavbu D11 do Polska, jihočeskou D3 nebo D35, která spojí Česko a Moravu. V železnici pak dotažení koridoru do Českých Budějovic či uzlu u Hradce Králové.

„Předchozí vláda nám nechala tyto stavby v dobrém stavu rozestavěnosti, ale katastrofálním finančním stavu,“ dodal Havlíček a zopakoval, že v návrhu rozpočtu na dopravní stavby chybí více než 38 miliard korun.

Spolu s budoucími koaličními partnery proto nyní hledají v rozpočtu prostředky. Shoda podle něj panuje v tom, že důležité dopravní stavby budou pokračovat v nastaveném tempu. „Nikdo nechce, aby dálnice končila v pampeliškách, protože na ni dojdou peníze,“ glosoval.

Debata se podle něj dotkla i financování vysokorychlostních železničních tratí nebo vrácení slev na jízdném pro studenty a seniory na původních 75 procent ze současných 50 procent.

Třetí středeční agendou bylo vnitro. Havlíček nastínil, že strany jednaly o migraci a migračním paktu, platech policistů a hasičů. „Nenašli jsme zásadní překážky. U migračního paktu asi nepřekvapíme,“ řekl Havlíček v narážce na avizovaný záměr odmítnout dohodu o migraci.

Výběr článků

Načítám