Článek
„Tohle je první politická kampaň, která dělá něco dobrého. Místo nenávistných předvolebních billboardů jsme se rozhodli dát peníze lidem, kteří je opravdu potřebují. Celkem 500 000 korun šlo předčasně narozeným trojčátkům Žofince, Amálce a Viktorce. Dalších 500 000 korun jsme věnovali Motyčkovic klice a nejnověji jsme zařídili dětský pokoj dvěma klukům, kteří jsou v péči seniora,“ píše hnutí Starostové na svých stránkách.
Na sociálních sítích informovali i o dalších, například o předání stotisícového daru muži na vybavení bytu, aby se mu mohly vrátit děti z dětského domova domů, nebo mladé ženě, která má psychické problémy po znásilnění v dětství.
„V rámci Dobré kampaně jsme na reálnou pomoc konkrétním lidem dali 1,7 milionu korun. Zároveň jsme celé uplynulé čtyři roky v rámci projektu ‚STAN pomáhá‘ pomáhali každý měsíc konkrétnímu člověku nebo organizaci a budeme v tom pokračovat i nadále. Za tuto dobu jsme darovali více než tři čtvrtě milionu korun,“ řekla Novinkám mluvčí STAN Sára Beránková.
DOBRÁ KAMPAŇ #1: Trojčátka HráčkovaTohle je první politická kampaň, která dělá něco dobrého. Místo nenávistných předvolebních billboardů jsme se rozhodli dát peníze lidem, kteří je opravdu potřebují. Konkrétně 500 000 Kč předčasně narozeným trojčátkům Žofince, Amálce a Viktorce. Pusťte si celý příběh rodiny Hráčkových a pokud můžete, pomozte také! ❤️
Posted by Vít Rakušan on Monday, May 19, 2025
Starostové se však ve prospěch dobročinnosti nevzdávají veškeré outdoorové reklamy. Strana už utrácí za kampaň jako každá jiná. Na venkovní reklamu odešlo zatím z jejího transparentního účtu 5,6 milionu korun společnosti BNRS, s. r. o., konat se má však až v září.
„Reality show“
Přes pět milionů korun, tedy desetinásobek toho, co dali postiženým trojčátkům, pak hnutí poslalo marketingové a poradenské společnosti Maven Strategy, s. r. o., která na Dobré kampani pracuje, 139 tisíc korun z transparentního účtu plyne za „režii reality show Dobrá kampaň“. Přes 390 tisíc korun utratilo hnutí za reklamní předměty, více než 331 tisíc korun za focení kandidátů.
Celkem Starostové podle svého transparentního účtu utratili za první měsíc kampaně od vyhlášení termínu voleb přes 13 milionů korun.
Ředitel Ústavu filosofie a religionistiky Univerzity Karlovy Jakub Jirsa, který se zabývá etikou a politickou filozofií, kampaň již dříve zkritizoval. Využití lidí v tíživé situaci k získání hlasů voličů je podle něj neetické.
Do limitu se dary nepočítají
Dary, které v rámci kampaně Starostové rozdávají, se nemusejí započítat do 90milionového limitu, který mají strany ze zákona na kampaň, řekl Novinkám Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí.
„V době kampaně mohou kandidující subjekty či jednotliví kandidáti předávat různé dary na veřejně prospěšné či charitativní účely. Pokud jde skutečně o dar (tedy nedochází k protiplnění např. formou propagace kandidujícího subjektu obdarovaným), nepovažuje úřad hodnotu tohoto daru za volební výdaj. Doporučujeme proto dar nezapočítávat do limitu volebních výdajů a nehradit ho z volebního účtu,“ uvádí dohledový úřad.
„Naopak ale volebním výdajem budou náklady spojené s předáním daru, pokud při něm dochází v době volební kampaně k propagaci kandidujícího subjektu nebo jeho kandidátů,“ dodává úřad. Typicky jde například o náklady na natočení a zveřejnění propagačního videa zachycujícího předání daru či výdaje spojené s doprovodnou akcí.
ANO zatím neutrácí, Stačilo! se rozjelo
S kampaní dle transparentních účtů, které pro výdaje musejí strany ze zákona zřídit, začaly i další strany. ANO podle transparentního účtu utratilo od vyhlášení termínu voleb jen 1,7 milionu korun.
Největší položku tvořil pronájem LED ploch za 224 tisíc korun, tisk plachet za 253 tisíc a výlepy za 307 tisíc korun. ANO přitom plánuje celkově utratit v kampani limitních 90 milionů korun. Takřka každý den pořádá výjezdy do regionů a setkání s voliči.
Koalice Spolu utratila za první měsíc oficiální kampaně 7,8 milionu korun. Skoro čtyři miliony korun z toho dala společnosti AdSight, a. s., na venkovní kampaň. Statisíce korun vynakládá Spolu na tisk plakátů, v součtu zhruba milion korun odešel z účtu na propagační předměty.
SPD utratilo od 15. května do 15. června 4,5 milionu korun. Skoro tři miliony korun z toho poslalo společnosti Na vlastní oči, s. r. o., která pro hnutí vydává volební noviny. Milion dalo za reklamní plochy.
Piráti už na kampaň z transparentního účtu vynaložili přes devět milionů korun, z toho zhruba polovinu, tedy 4,5 milionu korun, dali reklamní agentuře AdHackers, s. r. o.
Hnutí Stačilo!, které se kvůli kampani zadlužilo a za půjčku ručí nemovitostí ve vlastnictví KSČM, utratilo za první měsíc „oficiální“ kampaně 10,6 milionu korun. Z toho 6,5 milionu korun utratilo za pronájem outdoorových ploch, 3,6 milionu korun za tištěnou inzerci. Další tisíce korun plynou za letáky.