Hlavní obsah

Vzdělávání o mrtvici. Učitelka z Karviné vštípila dětem, jak se stát hrdiny

2:54
2:54

Poslechněte si tento článek

Karviná

Zhruba 200 dětí z karvinské Základní školy Prameny má nyní blíž k tomu, že se v budoucnu mohou stát hrdiny. Může za to jejich učitelka Helena Skutková, která proměnila vzdělávání o mrtvici v nezapomenutelný zážitek. Získala za to prestižní mezinárodní ocenění Amazing Teacher v rámci červnového summitu FAST Heroes v Rumunsku.

Foto: Pavel Karban, Novinky

Učitelka Helena Skutková z Karviné získala za inovativní výuku o mrtvici mezinárodní ocenění Amazing Teacher.

Článek

„Cenu vnímám jako uznání pro školu, a hlavně naše žáky, kteří se nadchli pro to, že jednou můžou někomu zachránit život. A přesně o to jde, aby věděli, že i oni mohou být hrdinové,“ nechala se slyšet kantorka.

Přiznala, že téma cévní mozkové příhody se jí osobně dotýká. Proto byla za zapojení školy do mezinárodního projektu Hrdinové FAST, který je určen dětem ve věku pět až devět let, ráda.

„Dětem jsme informace předávali nenásilnou formou a to je moc bavilo,“ prozradila a upozornila, že je jen jednou z učitelek, které se do projektu na škole zapojily.

„Materiály jsem předala i paní vychovatelce do družiny, aby si děti mohly vše odpoledne znovu připomenout. Věřím, že právě opakování je základem všeho,“ doplnila.

FAST

FAST je zkratka hlavních příznaků mrtvice v angličtině:

F – Face (tvář): pokles jedné strany obličeje.

A – Arm (paže): slabost nebo ochrnutí jedné paže

S – Speech (řeč): nesrozumitelná nebo žádná řeč

T – Time (čas): je třeba okamžitě volat záchranku – 112 nebo 155

Při předávání informací o mrtvici se Skutková nespokojila jen s výukovými materiály od organizátorů projektu. Šířila navíc osvětu ohledně včasného rozpoznání mrtvice na sociálních sítích, zapojila školu do Dnů mozku a do výuky zdravotníky i klienty Nového domova Karviná, který je určen lidem se sníženou soběstačností z důvodu duševní nemoci.

S několika dalšími kolegyněmi se dokonce převlékly za důchodce a sehrály žákům scénku, aby viděli, jak člověk postižený mrtvicí vypadá nebo se chová.

„Pak si to zahrály i samy děti,“ připojila učitelka s tím, že během programu vyšlo najevo, že takřka žádné dítě by si nevědělo rady, kdyby se s cévní mozkovou příhodou setkalo u některého ze svých příbuzných. „Přitom říkaly, že je právě často hlídají prarodiče.“

Foto: Pavel Karban, Novinky

Aby děti příznaky mrtvičky lépe pochopily, sehrála jim Helena Skutková (uprostřed) spolu s dalšími dvěma kolegyněmi scénku.

Skutková poukázala, že cílem programu ale nebylo jen žáky naučit rozpoznávat podle spadlého koutku, nehybnosti ruky a problému s řečí mrtvici a přivolat odbornou pomoc.

„Důležité bylo, aby ty informace uměly také doma předat rodičům a prarodičům,“ vysvětlila s tím, že programem se snažila také posílit mezigenerační vztahy a podpořit u dětí úctu ke stáří.

Právě energií, kreativitou a obrovským nasazením zaujala Skutková mezi tisícovkami kantorů z celého světa. „Paní učitelka šla daleko víc přes míru toho, co po školách chceme. Zkrátka se pro to zapálila a udělala o několik kroků víc, než je obsah programu,“ zmínila Lucie Pražáková, česká koordinátorka mezinárodní vzdělávací kampaně.

Podle ní se do programu Hrdinové FAST zapojilo ve světě přes 9000 a v tuzemsku více než 800 škol.

Skutková si však nemyslí, že by udělala něco zvláštního. „Myslím, že takové věci by měly být běžnou součástí školní praxe. Škola i rodiče mají společný cíl, měli by jít ruku v ruce ve snaze vychovat slušného, citlivého a zodpovědného člověka,“ uzavřela učitelka, která si cenu převezme na konci července.

Výběr článků

Načítám