Článek
Výsledkem snažení středoškoláků z Česka na 57. ročníku IChO v Dubaji je jeden bronz, dvě stříbra a jedno zlato.
Složení českého týmu:
- Adam Horák (Gymnázium Hranice, Hranice)
- Ondřej Michal (Gymnázium Botičská, Praha)
- Matěj Pěnička (Gymnázium Nad Alejí, Praha)
- Václav Verner (PORG Libeň, Praha)
Největším úspěchem českého týmu je zlatá medaile pro Václava Vernera za 2. místo v absolutním pořadí. Matěj Pěnička pak přispěl k úspěchu stříbrnou medailí a celkově 53. místem, Ondřej Michal taktéž stříbrnou medailí a 110. místem a nakonec Adam Horák 136. pozicí, což znamenalo medaili bronzovou.

Zlatý Václav Verner
Zlatá medaile se letos udělovala nejlepší čtyřicítce účastníků, stříbro pak do 113. a bronz do 220. místa.
Tým doprovázený mentory Jiřím Ledvinkou z Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT) v Praze a Miroslavou Novoveskou působící na britské Univerzitě v Cambridgi tak dosáhl nejlepšího výsledku v historii samostatné ČR.
„Úlohy byly letos těžší než obvykle, hlavně praxe byla časově velmi náročná. Vašek byl letos na IChO už potřetí, očekávání byla veliká, ale na vyhlášení jsme byli všichni v šoku. S výjimkou jediného studenta porazil soutěžící z celého světa! Je to obrovský úspěch České republiky, české chemie a všech obětavých učitelů, kteří studenty připravují,“ okomentoval to Ledvinka.
Ukázky úloh v Mezinárodní chemické olympiádě
Jedna z teoretických úloh byla věnovaná přírodní látce a léčivu rapamycinu. Úvodní otázky se týkaly syntézy této složité látky a studenti museli prokázat pokročilé znalosti organické syntézy a stereochemie. Následovala část věnovaná biosyntéze rapamycinu, tedy tomu, jak látku pomocí enzymů syntetizují živé organismy. Studenti dostali k dispozici slepou mapu „montážní linky“ enzymů a na základě znalostí chemických pochodů a funkcí jednotlivých skupin enzymů museli tuto mapu doplnit. V poslední části měli prokázat hluboké pochopení mechanismu syntézy, když dostali za úkol označit izotopově označené atomy výchozích látek v cílové molekule.
Jedna z praktických úloh byla zaměřená na aminokyseliny, základní stavební bloky bílkovin. Úloha měla dvě části. V první dostal každý soutěžící pět zkumavek, z nich každá obsahovala dvě neznámé aminokyseliny. Úkolem studentů bylo určit, jaké aminokyseliny se nacházejí ve které zkumavce. K tomu využili metody tzv. chromatografie na tenké vrstvě, měření pH roztoků a kvalitativní testy určené k identifikaci obsažených funkčních skupin. Ve druhé části na studenty čekala titrace (metoda používaná ke stanovení neznámé koncentrace látky v roztoku). Na základě jejích výsledků pak vypočetli molární hmotnost neznámé aminokyseliny ve vzorku a tím určili, o jakou aminokyselinu se jedná.
„Za každou zemi nastupují jen čtyři nejlepší studenti z národních kol. Takže i 100. místo je svým způsobem úžasný výkon, natož třeba právě místo druhé,“ doplnil pro Novinky tiskový mluvčí VŠCHT Michal Janovský.
Absolutním vítězem letošního ročníku se stal podle hodnocení mezinárodní poroty středoškolský student C’-lu Sung z Číny.

Praktická část proběhla na výstavišti Expo Sharjah (Šardžá), kde byly úlohy speciálně navrženy tak, aby se daly realizovat mimo chemickou laboratoř.
První ročník se konal v Československu
Čeští studenti a studentky podávají na těchto kláních konzistentně vynikající výkony a je pravidlem, že se z Mezinárodní chemické olympiády vracejí s medailemi.
„První IChO se uskutečnila v roce 1968 v tehdejším Československu, v roce 2018 se pak v ČR a na Slovensku uskutečnil jubilejní 50. ročník,“ uzavřel Janovský.