V roce 2014 zasáhl Zemi mezihvězdný objekt, spočívá zřejmě na dně oceánu. Vědci ho chtějí najít

V roce 2014 se rozžhavený meteorický objekt s katalogovým názvem CNEOS 2014-01-08 zřítil do oceánu u pobřeží Papuy Nové Guineje. Data o jeho dráze naznačovala, že meteorit mohl přiletět z mezihvězdného prostoru. Pokud je to pravda, pak jde o teprve třetí takový známý mezihvězdný objekt - po protáhlém objektu ʻOumuamua (objeven 2017) a kometě Borisov (2019), které proletěly Sluneční soustavou a nyní opět směřují pryč od Slunce. A první, o kterém je známo, že jeho zbytky dopadly na Zemi.

Ilustrační obrázek

Odborníci uvažují o podmořské expedici, jejímž cílem by mělo být najít jeho úlomky. Vědecký přínos takové mise by byl obrovský, konstatoval minulý měsíc vědecký server Phys.org.

Dráhu Země neustále křižuje nebo míjí spousta vesmírných objektů. Většinou jsou - naštěstí - malé a také obvykle pocházejí ze Sluneční soustavy. To, jestli nějaký objekt patří do naší Sluneční soustavy, či je návštěvníkem z nějaké oblasti mimo ni, poznáme podle velikosti jeho rychlosti a tvaru jeho dráhy.

Ondřejovští astronomové se podílejí na misi NASA proti asteroidu. K úderu dojde příští týden

Pokud je jeho rychlost zhruba srovnatelná s obvyklou rychlostí planet obíhajících v dané vzdálenosti od Slunce (ve vzdálenosti Země jde o rychlosti menší než asi 42 km/s vzhledem ke Slunci), pak není či nebyl schopen se ze Sluneční soustavy dostatečně vzdálit a pravděpodobně ani nepřiletěl z mezihvězdného prostoru.

(S výjimkou toho případu, kdy sice přiletěl odjinud, ale nějaká obří planeta jako Jupiter nebo Saturn ho svým gravitačním polem zbrzdila, tj. připravila ho o značnou část rychlosti a energie - a díky tomu se také stal součástí našeho solárního systému. Tj. byl zde zkrátka „zachycen“.)

Nejméně čtyři různá měření

Jestliže je jeho rychlost naopak jasně vyšší než typická oběžná rychlost v dané vzdálenosti od Slunce, pak pravděpodobně jde o „mezihvězdného návštěvníka“.

Proto astronomové vždy pečlivě měří tvar a jiné vlastnosti drah nově objevených objektů prolétávajících Sluneční soustavou. K tomu je v praxi třeba uskutečnit nejméně čtyři měření polohy objektu v různém čase (ale většinou více), aby byl charakter dráhy objektu odhalen.

Úspěch českých výpočtů: Meteorit Pusté Úľany nalezen v předpovězené oblasti

Pomalejší objekty naší soustavy obíhají po eliptických drahách, rychlí mimozemští návštěvníci po drahách hyperbolických vůči Slunci, jak víme již od dob Johanna Keplera.

Astronomové předpokládají, že kandidátský mezihvězdný objekt z roku 2014, dnes ležící zřejmě na dně Tichého oceánu, měřil asi půl metru na šířku. Přesto se v naší atmosféře rozzářil jako bolid.

Sluneční soustavou skutečně uhání cizí kometa. Polští vědci určili, odkud může pocházet

Jeho potenciálně mezihvězdný původ poprvé rozpoznali tehdejší postgraduální student Amir Siraj a profesor z Harvardu Avi Loeb. Na základě dat týkajících se dráhy objektu došli Siraj a Loeb k závěru, že původ objektu by mohl ležet mimo Sluneční soustavu - a to právě kvůli jeho neobvykle vysoké rychlosti vůči Slunci.

Jinými slovy: pohyboval se rychlostí, která naznačila, že není vázán sluneční gravitací, tedy na naši soustavu. Zřejmě tak přiletěl odněkud z hustého galaktického disku.

Utajovaná data

Je zde ale jeden problém. Data o dráze a dopadu tohoto mezihvězdného objektu na Zemi pocházela ze špionážního satelitu amerického ministerstva obrany, jehož účelem je jinak monitorování pozemských vojenských aktivit.

Např. chyba měření je zde proto pečlivě střeženým tajemstvím - americká armáda nechce, aby se přístrojové schopnosti jejich satelitu staly veřejně dostupnými informacemi.

KOMENTÁŘ: Kosmické potíže USA – Alex Švamberk