Ondřejovští astronomové se podílejí na misi NASA proti asteroidu. K úderu dojde příští týden

Za týden hodlá americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) otestovat technologii odklonění nebezpečného asteroidu. Sonda DART narazí v úterý 27. září v 1:14 SELČ rychlostí 6 km/s do 160metrového měsíčku binárního asteroidu Didymos. Impulz, který mu tím udělí, změní jeho dráhu kolem hlavního tělesa způsobem, který půjde změřit pozemskými dalekohledy.

Foto: NASA/Johns Hopkins APL/Steve Gribben

Ilustrace sondy DART před dopadem na binární systém Didymos

Vesmírné mise se významným způsobem účastní i odborníci Petr Pravec a Petr Scheirich z Astronomického ústavu Akademie věd ČR v Ondřejově. Vedli mezinárodní tým, který získal data potřebná k určení dráhy měsíce pojmenovaného Dimorphos kolem primárního tělesa Didymos.

NASA zahájila misi planetární obrany, chce změnit dráhu letu planetky

Amerika

Podle tiskového tajemníka Astronomického ústavu AV ČR Pavla Suchana, který o tom informoval, jde o klíčové výsledky nezbytné pro plánování dané mise.

Měsíček byl odhalen týmem astronoma Pravce

Blízkozemní asteroid, který dostal katalogové číslo 65803 a jméno Didymos, objevili američtí astronomové z observatoře Kitt Peak v Arizoně 11. dubna 1996.

Jeho binární charakter (tj. přítomnost měsíce) odhalil česko-americký tým vedený Petrem Pravcem pomocí fotometrických a radarových měření během těsného přiblížení asteroidu k Zemi v listopadu 2003. O několik let později byl Didymos vybrán jako cíl mise NASA s názvem Double Asteroid Redirection Test (DART).

Cílem této mise je otestovat technologii odklonění potenciálně nebezpečného asteroidu metodou „kinetického impaktoru“.

Sonda DART úspěšně odstartovala ze základny amerických kosmických sil Vandenberg v Kalifornii v listopadu minulého roku a velkou rychlostí (6 km/s) narazí do měsíce Dimorphos v pondělí 26. září ve 23:14 světového času, tedy v úterý 27. září v 1:14 času našeho.

Ve vzorcích z planetky Ryugu se našly základní stavební kameny života

Tento impakt povede ke změně dráhy Dimorphosu kolem hlavního tělesa (tzv. primáru) Didymosu. Z velikosti a charakteru této změny bude odvozen skutečný efekt, který náraz sondy do Dimorphosu způsobí.

Pomoc při budoucím ohrožení Země?

Získaná data povedou ke kalibraci a zpřesnění teoretických modelů, které umožní aplikaci metody „kinetického impaktoru“ k odklonění možného skutečně nebezpečného asteroidu v budoucnosti - tedy některého, který by byl na tzv. kolizním kurzu s naší planetou.

Ondřejovští astronomové Pravec a Scheirich jsou členy mezinárodního výzkumného týmu mise DART. Vedli observační tým, který během let 2015 až 2021 získal pomocí 11 velkých pozemských dalekohledů - s průměry hlavního zrcadla tři až 10 metrů - přesná fotometrická měření soustavy Didymos-Dimorphos. Ze získaných dat zkonstruovali orbitální model této soustavy a předpověděli relativní pozici Dimorphosu vůči Didymosu v okamžiku impaktu.

Přesná znalost vzájemné pozice těchto těles umožnila podle Suchana navedení sondy na optimální trajektorii, která povede k maximálnímu měřitelnému účinku jeho impaktu.

Třiadvaceti raketami odkloníme dráhu planetky Bennu, spočítali Číňané

Teoretické modely předpovídají, že impulz udělený Dimorphosu sondou DART při nárazu, posílený zpětným výtryskem materiálu Dimorphosu z kráteru vytvořeného dopadem sondy, povede ke zkrácení oběžné doby Dimorphosu kolem Didymosu v odhadovaném rozsahu od několika minut do několika desítek minut. Tato změna dráhy Dimorphosu bude snadno měřitelná pomocí sítě pozemských teleskopů.

Ondřejovští astronomové budou analyzovat získaná fotometrická data a určí velikost změny dráhy Dimorphosu způsobené impaktem sondy. Finální výsledky pak budou publikovány po dokončení všech pozemských měření v březnu příštího roku.