Hlavní obsah

V Německu testují hyperloop, ve kterém by mohli cestující svištět rychlostí 900 km/h

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nasednout do modulu v dopravním systému hyperloop a „vystřelit“ rychlostí okolo 900 kilometrů za hodinu do dalšího města, to je stále hudbou budoucnosti. Nicméně výzkumný projekt Technické univerzity Mnichov (TUM) je nyní k tomuto „high-tech snu“ o krok blíže. Agentura Reuters zprostředkovala z Německa video ze zkušebního provozu.

U Mnichova testují hyperloop, kterým se bude cestovat rychlostí 900 km/h.Video: Reuters

 
Článek

Středečního slavnostního zahájení testovacího provozu v Ottobrunnu u Mnichova se zúčastnil i bavorský premiér Markus Söder, který společně s bavorským ministrem pro vědu Markusem Blumem (oba CSU) dráhu oficiálně otevřel.

Do kapsle poháněné stlačeným vzduchem se i oba posadili.

Certifikovaný koncept, který sestává z 24 metrů dlouhé betonové vakuové trubice, osobního vozidla (kapsle) v „životní velikosti“ a provozního řídicího střediska, je podle mnichovské vysoké školy dosud v Evropě jedinečný.

Moduly pro cestující se obecně pohybují technologií pasivní magnetické levitace, podtlak v trubici jim má umožnit klouzat - bez ztrát z důvodu tření vzduchu - a dosáhnout tak požadované vysoké rychlosti. Ovšem samozřejmě zatím nikoli v testovacím segmentu v Ottobrunnu.

Revoluce v cestování: Hyperloop vyzkoušeli první lidé

Věda a školy

„Pochopitelně potřebujete větší délku, abyste mohli otestovat rychlosti. Ale co zde můžeme udělat, je daný prostor uzavřít a poté provozovat tubus prakticky jako vakuovou komoru,“ uvedl k tomu manažer projektu TUM Hyperloop Gabriele Semino.

Kapsle, ve které zůstává přirozená atmosféra pro dýchání, je podle něj určena pro pět lidí. První „plavba“ v krátkém potrubí se uskutečnila 10. července.

„Už jsme provedli testy s plným počtem cestujících. Ve vakuu jsme pak jeli se dvěma pasažéry. Dlouhodobě se plánují o něco větší kapsle, které se do této délky tubusu ještě nevejdou, ale budou možné pro delší testovací dráhu,“ poznamenal Semino s tím, že se ale stále počítá s poměrně malými moduly.

Klimaticky neutrální „superpotenciál“?

S hyperloopem budou ve vzdálené budoucnosti cestující cestovat rychlostí kolem 900 km/h převážně „bezvzduchovými“ trubicemi – a bude to klimaticky neutrální.

Česko podepsalo s Bavorskem memorandum o spolupráci v oblasti letectví a vesmíru

Věda a školy

V Ottobrunnu se nyní dále vyvíjí technologie pneumatických trubek pro lidi na první evropské zkušební dráze, která je plně certifikována pro provoz cestujících. Bavorský premiér Söder na středečním zahájení hovořil o „superpotenciálu“, jak připomíná internetový portál týdeníku Der Spiegel.

Hyperloop je koncept vysokorychlostního transportního systému navrženého podnikatelem Elonem Muskem. Musk začal tuto technologii přepravy osob propagovat v roce 2013 a přiměl několik firem, aby se připojily k rozvoji systému. Systém je založen na pohybu přetlakových kapslí podtlakovými trubkovými tunely. Kapsle mají pohánět lineární indukční motory a vzduchové kompresory.
Stále je ale daleko od konceptu hyperloopu, podle kterého by měly moduly svištět tunely až rychlostí 760 mil za hodinu (1223,1 km/h).

Investoři dali Muskovi na zbudování sítě hyperloopu přes 15 miliard korun

Věda a školy

Reklama

Výběr článků

Načítám