Článek
Pro Českou republiku se jedná o jeden z jejích dosud největších vesmírných projektů.
Vědě poskytne ROSE-L klíčová data. Družice se bude pohybovat 690 kilometrů nad zemským povrchem a zajistí nepřetržité sledování pozemské pevniny, oceánů a ledu. Poskytne snímky Země ve vysokém rozlišení – díky nim bude možné podrobně sledovat rozsah zalesnění, ale i rychlost postupného odledňování Arktidy.
Upozorní rovněž na sesuvy půdy a monitorovat bude důsledky zemětřesení. Informace o vlhkosti půdy využijí zemědělci i vodohospodáři.
Malý krůček pro ESA, velký krok pro český průmysl
„Mise ROSE-L je malým krůčkem pro ESA a velkým krokem pro český kosmický průmysl, který se velmi dynamicky rozvíjí,“ řekl novinářům při prohlídce modelu ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj je projekt jasným dokladem toho, že se kosmické firmy z ČR umí s úspěchem účastnit i velmi náročných mezinárodních vesmírných projektů.

Vizualizace družice ROSE-L
Celý projekt vede italská společnost Thales Alenia Space. Odborníci z brněnské S.A.B. Aerospace pracují na modelu v dokonale čistých prostorách Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického (VUT) v Brně, které jsou obdobou laboratoří.
Pro družici vyrobí mechanickou konstrukci a tepelný řídící subsystém.

Konstrukce vyráběné družice ve speciálních čistých prostorách brněnského Vysokého učení technického
Další komponenty dodají ostatní vesmírné firmy. ROSE-L je součástí programu Copernicus agentury ESA, který je zaměřený na monitoring životního prostředí na Zemi. Družici vynese do vesmíru raketa Vega.
Ponese zatím největší vesmírný radar
Konstrukce je pět metrů vysoká a celá družice bude vážit půl tuny. Satelit ponese pokročilý systém radaru s největší radarovou anténou, jaká dosud byla vyvinuta pro vesmír. Bude dlouhá jedenáct metrů a široká 3,6 metru, a to s celkovou plochou přibližně 40 metrů čtverečních.

Ředitel S.A.B. Aerospace Tomáš Moravec a model družice ROSE-L
„Sestavení konstrukce bylo náročné. Bylo kvůli tomu nutné vybudovat nové čisté prostory pro její sestavení. Ty vznikly právě v prostorách leteckého ústavu VUT. Přibližně v polovině června bude konstrukce dopravena do Itálie, kde ji čeká testování. Bude nutné ji dopravit v celku v horizontální poloze, což bude výzva,“ uvedl ředitel S.A.B. Aerospace Tomáš Moravec.
Následně bude konstrukce přivezena zpět do Brna k montáži dalších součástek. ROSE-L bude na oběžné dráze pracovat 7,5 roku. Práce na tomto unikátním projektu začaly v roce 2020.