Článek
Důvodem je, že s dopravním podnikem o těchto pozemcích vyjednává už víc jak dvě dekády a obě strany mezi sebou podepsaly historicky již mnoho smluv o budoucím projektu. Tu klíčovou, prodejní, díky které by firma Akvo Praha konečně pozemky pro výstavbu získala, však dopravní podnik dodnes podepsat odmítá.
Firma proto po marném vyjednávání začátkem října podala k Obvodnímu soudu pro Prahu 8 žalobu. V ní se chce domoci uzavření smlouvy na převod pozemků od dopravního podniku, na kterém se dřív dohodli. Firma, kterou většinově vlastní britský investor a developer Jonathan Wilkinson a majetkově v ní má třetinový podíl prostřednictvím své firmy i český developer Kamil Hošták, chtěla začít stavět nové byty a obchody už loni.
Za pozemky poslala podle smlouvy o smlouvě budoucí z roku 2018 dopravnímu podniku 135 milionů, ale dopravní podnik couvl.
Podle rok starého vyjádření mluvčího dopravního podniku Daniela Šabíka firma nesplnila veškeré podmínky k uzavření kupní smlouvy, a proto nemohlo dojít k převodu vlastnického práva pozemkům.
Předmětem sporu je přitom převod 45 parcel v celkové výměře 15 784 metrů čtverečních. Podle manažerky Sreality.cz Hany Kontriš se stavební pozemky na Praze 8 objevují jen zřídka a loni se nabízely za průměrnou cenu 32 316 korun za metr čtvereční. Jednoduchým přepočtem by tak pozemky dopravního podniku dnes mohly mít hodnotu 510 milionů korun.
„Jde o žalobu o nahrazení projevu vůle,“ potvrdil Novinkám mluvčí soudu Michal Novotný. Pokud by jí soud vyhověl, svým rozsudkem by nahradil podpis dopravního podniku na smlouvě a tím by umožnil dokončení převodu pozemků.
„DPP žalobu v těchto dnech obdržel a v současnosti se s ní seznamuje,“ reagoval nyní Šabík pro Novinky.
O opravě stanice se už nemluví
Pro dopravní podnik, který je stoprocentně vlastněný Prahou a jde tedy o veřejné finance, to je víc než nevýhodné. Původně měl developer pozemky na výstavbu bytů a obchodů získat výměnou za opravu zanedbané stanice a dnes už jen málo využívaného autobusového nádraží. Vyjednávat se o tom začalo už před 25 lety.
Během let se však debata o opravě samotné stranice metra na lince B zcela vytratila a developer se pozemky snaží získat za cenu, která byla stanovená už před lety. Existuje dva roky starý oficiální znalecký odhad, že je cena minimálně o 300 milionů nižší, než pozemky reálně mají hodnotu. Mezitím však jejich cena opět vzrostla.
V kauze už v roce 2022 podal trestní oznámení šéf Přísahy a senátor Robert Šlachta. Loni se na Vrchní státní zastupitelství v Praze kvůli tomu obrátila i senátorka a pražská zastupitelka Hana Kordová Marvanová (BEZPP). Policie se tak věcí zřejmě stále zabývá, ani jedno zatím neodložila.
Podle Marvanové hrozí uzavřením smlouvy Praze vysoká škoda. Vycházela z výsledků hloubkového auditu projektu na Palmovce, který se věci věnoval z popudu pražského zastupitelstva. Před dvěma lety ho vypracovala mezinárodní poradenská firma se sídlem v Německu StoneTurn. Smlouvy s Akvo Praha jsou podle ní pro dopravní podnik extrémně nevýhodné.
Bez veřejné soutěže
V auditu se píše, že dopravní podnik od nich chtěl odstoupit už v roce 2016. Firma podle něj neplnila své povinnosti a zároveň se ukázalo, že velký autobusový terminál už není potřebný. Bál se však, že by mohl prohrát soud a platit firmě Akvo Praha vysoké odškodnění.
Proto dostala novou šanci. V roce 2018 se podepsaly nové smlouvy. Ještě tehdy se počítalo s tím, že dopravní podnik své lukrativní pozemky prodá za cenu 88 milionů korun, což je částka z roku 2009. K tomu měl získat i 23 milionů za znehodnocení majetku při demolici autobusového nádraží.
Už v té době si dopravní podnik nechal udělat nové ocenění pozemků a zjistil, že by měly mít hodnotu 109 milionů. Podle auditu z roku 2023 však tento posudek obsahuje řadu nedostatků, nezapočítává některé investice či naopak je nadhodnocuje a zároveň počítá s nižší cenou bytů, které se plánují na místě stavět.
Před dvěma lety tak podle zjištění auditu StoneTurn byla tržní hodnota pozemků 333 milionů. Navíc se změnil územní plán, který umožňuje developerovi postavit víc bytů i do vyšších pater, takže podle auditu se hodnota pozemků vyšplhala až na 427 milionů.
Auditoři také kritizovali to, že projekt Palmovka One sice počítá s rozsáhlou výstavbou bytů a služeb, ale na samotnou stanici metra se mezitím zapomnělo. „Dle projektové dokumentace sice dojde k přemístění třech vstupů do stanice metra, avšak nikde není zmínka o revitalizaci samotné stanice. Pokud byl původním záměrem DPP revitalizovat stanici metra, neměla by se tato původní myšlenka z projektu vytratit,“ napsali.
„S ohledem na více než dvacetiletou historii realizace projektu revitalizace stanice metra Palmovka lze konstatovat, že pozice dopravního podniku byla slabá, ve smluvní dokumentaci totiž chyběli účinné nástroje k prosazení cílů projektu,“ uvedli závěrem auditoři.
Zjistili také, dopravní podnik vybral předchůdce firmy Akvo Praha v roce 2001, aniž by předložila nějaký konkrétní koncept toho, co by na pozemcích vzniklo.
Druhá firma, která se tehdy přihlásila, ten návrh podala pozdě. Pak už nikdy na ony pozemky žádná veřejná soutěž neproběhla a firma Akvo Praha tak je v projektu zaháčkovaná dodnes.
Ozvěny Dozimetru
Dnes klíčová smlouva o smlouvě budoucí byla uzavřená v říjnu 2018 ani ne týden po volbách do zastupitelstva Prahy. O měsíc později se primátorem Prahy stal po Adrianě Krnáčové z ANO Pirát Zdeněk Hřib.
Stalo se tak také krátce předtím, než do firma Akvo Praha majetkově vstoupil developer Hošták, kterého média spojovala s kauzou levně prodaných pozemků v Praze – Lysolajích v roce 2017. Tehdy tam byl starostou Petr Hlubuček, pozdější šéf pražského STANu a nyní hlavní postava kauzy Dozimetr, která se týká korupce a manipulování zakázek právě dopravního podniku.
Hlubuček se tehdy v listopadu 2018 stal náměstkem primátora a podle obžaloby ke kauze Dozimetr svůj politický vliv použil k obsazení klíčových postů v dopravním podniku tak, aby celá skupina vedená zlínským podnikatelem Michalem Redlem mohla do dění v podniku zasahovat.
Ještě předtím dopravní podnik s firmou Akvo Praha stihli podepsat i vzájemnou smlouvu o mlčenlivosti k celému prodeji na Palmovce.
V auditu se píše: „DPP vnikla škoda v podobě rozdílu mezi tržní cenou věci a cenou, která byla sjednaná v zadávací dokumentaci na revitalizaci stanice metra Palmovka. Primární odpovědnost za jednání jménem DPP nese představenstvo společnosti, které je povinno jednat s péčí řádného hospodáře. V dalších krocích je třeba zkoumat, proč došlo k pochybení při stanovení hodnoty pozemku a do jaké míry mělo a mohlo představenstvo společnosti takové škody zabránit.“


