V Anglii objevili jednu z největších a nejzachovalejších zkamenělin ichtyosaura

Londýn

Paleontologové objevili v anglickém regionu East Midlands v hrabství Rutland severně od Londýna deset metrů dlouhou a zhruba 180 milionů let starou zkamenělinu ichtyosaura. Odborníci označují fosilní pozůstatky obřího ryboještěra za jeden z největších nálezů v historii britské paleontologie, informovala v pondělí tamní média.

BEZ KOMENTÁŘE: V Británii objevili 10 metrů dlouhou fosílii ichtyosauraVideo: Reuters

Exemplář ichtyosaura, jehož kostra měří na délku asi 10 metrů a dvoumetrová lebka váží podle serveru The Daily Mail přibližně tunu, je zřejmě největší a nejkompletnější fosilií tohoto druhu, jaká kdy byla v Británii nalezena.

Objev u vodní nádrže

Joe Davis z charitativní organizace na ochranu přírody Leicestershire and Rutland Wildlife Trust mořského ještěra objevil při terénních úpravách u vodní nádrže Rutland Water loni v únoru. Zkamenělé pozůstatky vykopal tým odborníků z celé Británie v srpnu a září.

V Chile objevili nový druh dinosaura s unikátní ocasní výzbrojí

Ichtyosauři se objevili v prehistorických mořích na počátku období triasu (před 251 až 200 miliony let) a vyhynuli v období druhohorní křídy (před 144 až 65 miliony let).

Podle agentury Reuters konkrétně vyhynuli nejspíše před 90 miliony lety, tedy dříve, než před cca 66 miliony lety dopadla planetka na sever dnešního Yucatánu a vytvořila tzv. Chicxulubský kráter o průměru kolem 200 kilometrů, což vedlo k vyhubení neptačích dinosaurů na Zemi.

Hadům po pádu velkého asteroidu zachutnali savci

Velikost ichtyosaurů se pohybovala od jednoho do více než 25 metrů a tvarem těla připomínali delfíny.

Známe je od 19. století

První ichtyosaury, kterým se říká mořští draci, protože obvykle mají obrovské zuby a oči, objevila lovkyně fosilií a paleontoložka Mary Anningová na počátku 19. století.

„Je pozoruhodné, že navzdory mnoha fosiliím ichtyosaurů nalezeným v Británii je rutlandský ichtyosaurus největší kostrou, jaká kdy byla v Británii nalezena. Je to skutečně bezprecedentní objev a jeden z největších nálezů v historii britské paleontologie,“ přidal se podle listu The Guardian Dean Lomax, paleontolog z Manchesterské univerzity.

V okolí vodní nádrže byli v 70. letech 20. století nalezení dva menší a neúplní ichtyosauři. Mark Evans z britského ústavu pro výzkum Antarktidy (BAS), který se více než 20 let zabývá studiem fosilií mořských ještěrů z Rutlandu a Leicestershiru, uvedl, že již na první pohled bylo zřejmé, že se jedná o největšího ichtyosaura objeveného v této oblasti.

Výběr archeologických objevů roku 2021. Od prstenu proti kocovině až po největší egyptské město

„Teprve po průzkumném výkopu jsme však zjistili, že je prakticky kompletní až po špičku ocasu,“ podotkl Evans.

„Je to velmi významný objev, jak na národní, tak na mezinárodní úrovni, ale má také obrovský význam pro obyvatele Rutlandu a okolí,“ uzavřel vědec.