V Chile objevili nový druh dinosaura s unikátní ocasní výzbrojí

Malý, avšak vpravdě „obrněný“ druh dinosaura s unikátním ocasem byl objeven na nejjižnějším cípu Chile, kde výzkumníci našli jeho takřka neporušenou fosilii starou více než 70 milionů let. Objeven byl již v roce 2018, avšak formálně popsán a pojmenován Stegouros elengassen byl až nyní. Informovaly o tom agentury EFE a Reuters.

BEZ KOMENTÁŘE: V Chile objevili nový druh dinosaura s unikátní výzbrojí na ocaseVideo: Reuters

Zhruba dvoumetrový a 150 kg vážící býložravý ankylosaurní exemplář pochází z období pozdní křídy, asi před 71,7 miliony až 74,9 miliony let, píše stanice France24. Jeho z velké části kompletní zkamenělá kostra byla nalezena v Patagonii, nejjižnějším regionu Chile.

Zatímco jeho lebka měla rysy společné s ostatními ankylosaury, jeho ocasní zbraně byly podle studie, která byla zveřejněna ve středu v časopise Nature, doslova bizarní. Ocas měl sedm párů zploštělých kostěných výrůstků srostlých dohromady do jakési listovité struktury.

Takto vypadající ocas, který nepochybně sloužil jako zbraň proti predátorům, jsme ještě u žádného jiného dinosaura neviděli.

Hadům po pádu velkého asteroidu zachutnali savci

U dinosauřího druhu Stegouros elengassen se totiž vyvinula velká ocasní zbraň zcela jinak než u dalších „vyzbrojených“ pravěkých ještěrů, jako jsou např. stegosaurus s deskami na hřbetě a bodci na konci ocasu, nebo třeba již déle známý druh ankylosaura (A. magniventris), mohutný obrněný býložravec s masivní kostěnou palici či kyjem na ocase.

„Ocas má stegouros extrémně zvláštní, protože je na dinosaura krátký a jeho zadní polovina je obalena dermálními kostmi (kosti, které rostou v kůži) tvořící jedinečnou zbraň,” poznamenal podle stanice CNN hlavní autor studie, paleontolog Sergio Soto Acuña z Chilské univerzity v hlavním městě Santiago de Chile.

Jediný druh

Stegouros („zastřešený ocas“) je obecně rod ptakopánvého ankylosaurního dinosaura, žijícího na území dnešního jihoamerického státu Chile. Zahrnuje jediný dosud popsaný druh: Stegouros elengassen. Šlo pravděpodobně o určitou přechodovou vývojovou formou ankylosaura.

V Mexiku identifikovali nový druh dinosaura s obřím hřebínkem

Obýval ve své době jižní polární antarktickou oblast a jeho blízkým příbuzným byl australský rod Kunbarrasaurus a antarktický rod Antarctopelta.