Článek
„Klienti se v systému neorientují, neumí nahrávat dokumenty, nerozumí hláškám a upozorněním v aplikaci. Někteří klienti se k žádosti vůbec nemohou dostat kvůli absenci digitální identity či přístupu k internetu,“ uvedl pro ČTK předseda spolku Asociace občanských poraden Hynek Kalvoda.
Obdobnou zkušenost má i manažerka programu pro dospělé z brněnské organizace IQ Roma Servis Denisa Fialíková. „Část našich klientů nemá přistup k chytrým telefonům, nemají bankovní identitu ani identitu občana,“ řekla.
Problém mívají například senioři, lidé bez bankovní identity, chytrého telefonu či lidé v exekucích. Do systému pak není možné zadat jako doručovací adresu poštovní úřad. Tuto možnost využívají lidé, kteří nemají vlastní stálou adresu a jsou k trvalému bydlišti hlášení na městském úřadě.
Přihlásit se je třeba do konce roku
Nová superdávka nahradí příspěvky a doplatky na bydlení, příspěvky na živobytí a dětské přídavky. Ti, kdo již nyní tyto dávky pobírají, musí o novou superdávku znovu požádat a znovu vše doložit. Čas mají do konce kalendářního roku.
Lidé mohou žádat osobně na úřadu práce nebo on-line skrz aplikaci Jenda. Podle organizací v regionech s větším množstvím žadatelů až dvě třetiny lidí vše řeší právě tradiční papírovou cestou a chodí na pobočky úřadů práce.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) před spuštěním řekl, že úřad práce do konce roku očekává až 6000 žádostí o novou superdávku. Za první dva týdny jich obdržel 115 tisíc.
Přepočítanou pomoc začne stát poskytovat od května. Dle propočtů ministerstva práce a sociálních věcí by si zhruba třetina příjemců mohla polepšit, třetině se dávka nezmění, třetina začne pobírat méně. U nových žadatelů má úřad na přiznání peněz od státu tři měsíce.

