SpaceX a NASA prozkoumají, jak prodloužit životnost Hubbleova teleskopu. Zkusí vyšší orbitu?

Společnost SpaceX podnikatele Elona Muska a americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) chtějí vytvořit studii, která by prozkoumala možnosti využití lodi Dragon pro vyslání Hubbleova teleskopu na vyšší oběžnou dráhu Země. Cílem je prodloužit stárnoucímu vesmírnému dalekohledu životnost, informovala agentura Reuters.

Foto: NASA

Hubbleův vesmírný teleskop

SpaceX, jejíž loď Crew Dragon zajišťuje pro NASA přepravu astronautů a nákladu mezi Zemí a Mezinárodní vesmírnou stanicí (ISS), bude šest měsíců trvající studii plně financovat, jak sdělil novinářům šéf NASA pro vědu Thomas Zurbuchen.

Hubbleův teleskop potvrdil, že se na Jupiterově měsíci odpařuje voda. Jen na jedné polokouli

Cílem studie bude určit, zda by bylo možné loď s teleskopem bezpečně spojit a následně přesunout na stabilnější oběžnou dráhu.

Na opravách se dříve podílely raketoplány

Hubbleův vesmírný dalekohled je na oběžné dráze od roku 1990 a od té doby přispěl k mnoha klíčovým objevům. V první dekádě 21. století prošel opravami, na nichž se podílely americké raketoplány. Od ukončení programu raketoplánů v roce 2011 astronomové zvažují různé způsoby provádění oprav stárnoucího, ale stále funkčního aparátu.

Žádné konkrétní plány zatím představeny nebyly.

Webb pořídil nezvyklý snímek Neptunu. Po 33 letech pořádně vidíme jeho prstence

Studie také prozkoumá, zda bude nutné upravit loď Dragon tak, aby se mohla k teleskopu připojit. Měla by rovněž určit, zda budou muset být na palubě při případné misi astronauti.

Nový Webbův teleskop

Pomyslný nástupce Hubbleova teleskopu, vesmírný dalekohled Jamese Webba, se už nějakou dobu činí. Nedávno např. zachytil vnitřní oblast mlhoviny v Orionu.

Foto: NASA / ESA / CSA; Data reduction and analysis: PDRs4All ERS Team; Graphical processing: S. Fuenmayor

Mlhovina v Orionu zachycená přístroji Webbova teleskopu

A tento týden dokonce oba dalekohledy, Webb i Hubble, zachytily efekt testu planetární obrany - cílený náraz sondy mise DART do asteroidu Dimorphos, který obíhá kolem planetky Didymos.

Test planetární obrany: Sonda NASA zasáhla asteroid

Zásah byl vzrušující, naše práce ale nekončí, říká český objevitel asteroidu

Nyní vědce zajímá, jak se povedlo vychýlit trajektorii příslušného binárního systému, konkrétně zda se podařilo zkrátit dobu orbity „měsíčku“ Dimorphos kolem většího tělesa.